5 lärdomar från Obamas kampanj

30 03 2009

Var och lyssnade på Anita Dunn, Obamas kommunikationskonsult (Bruno i Vita Huset), på ett Guldäggsseminarium. 

Hon gav fem lärdomar av att driva en presidentvalkampanj via (bland annat) nätet på 2000-talet:

  1. Sanning och trovärdighet nödvändigt eftersom hundratals faktagranskare kommer annars berätta vad som VERKLIGEN var sanningen. 
  2. Dialogen är nödvändig eftersom kritikerna behöver bli bemötta omedelbart. Obamas sajt hade en egen avdelning för de 35000 kritiska amerikanarna som annars hade fått vara oemotsagda.
  3. Svara snabbt på kritiken, den kommer inte försvinna.
  4. Obamas kampanj kan inte göras om, bara för att det funkat förr kommer det inte funka igen. Man måste testa nya grepp hela tiden.
  5. Kampanjer har betydelse. Obamas kampanj innehöll en del on-line, men också vanliga reklamenheter. Allt behövs, men behöver göras på nya sätt.
About these ads

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggare gillar detta: