Teknik och politik

15 10 2009

Jag har idag varit på Fokus seminarium om teknik, demokrati, politik och öppenhet. Många bra talare, många bra diskussioner och ändå ganska lite nytt. Ibland behövs inte det.

Obamas arbete med att värva medlemmar via nätet har vi hört förut, nu av ytterligare en amerikan. Men ändå, efter dagen tycker jag att jag fått en ny insikt om det här med sociala medier.

Medierna är inte sociala, det är människorna som är det. Tekniken är statisk, verktygen samma för alla. Obama vann inte valet för att han var bäst på digitalt valarbete, han gjorde det för att han som person ville något och ville engagera fler i detta. Obama bjöd in, och delade med sig. George Bush ville inte mycket, alla var trötta på honom, därför kunde Obamas alternativa ledarstil få starkt fotfäste.

När nu Malmö kommun sjösatt projekt på nätet i hur man kan väcka frågor, eller Stockholms stad erbjuder tekniska tjänster så man kan jämföra dagis så är det bra. Men det löser inte politikernas största dilemma. Det skapar inget politiskt engagemang.

De vill inget annat med tekniken än att få väljare. De är inte mer sociala nu än förra valet. Många gamla hierarkier måste brytas innan väljarna slutar att vara väljare och blir medborgare. (Eller som i tidningarnas värld, läsarna börjar bli människor.)

Obamas ledord är transparens. Den ser vi inte mycket av i Sverige. Den dagen när vi bjuds in i att ta ställning till Mona Sahlins inviter till MP, där V uteslöts. Eller till Alliansens inre strider med de unga ledamöterna som i första skedet orkade gå emot partipiska i FRA-debatten. Den dagen vi får ta ställning till hur partiernas strategier ska se ut, då  blir partierna sociala och börjar engagera och involvera, och då kan man börja prata öppenhet och demokrati på nya villkor. Än så länge är det bara teknisk kosmetika.

About these ads

Åtgärder

Information

4 svar

19 10 2009
Veckan som gick – Vecka 42 « Same Same But Different

[...] twittrade en del, något jag inte var ensam om, här finns twitterflödet med hashtaggen #tekpol. Anna Serner var också där, liksom Björn Wiman. Jag diggar verkligen hans avslutande mening om att vi nu har större [...]

19 10 2009
Anders Flodqvist

Jag håller fullständigt med om att det är människor som är sociala, det kan aldrig tekniken bli. (Eller, i alla all inte inom en överskådlig framtid.)

Vad många företag missar skulle jag säga är den mentala omställningen som krävs. För tekniken har förändrat förutsättningarna för vår sociala samvaro. Tidigare var det bara de med en stark ekonomi som kunde kommunicera genom medierna, vilket i praktiken innebar medieägarna eller företag som hade råd att köpa medieplats.

Nu kan vem som helst delta med innehåll i medierna. Det innebär att kommunikationsflödena (som bland annat bygger upp våra sociala relationer) idag inte är speciellt annorlunda i medierna som utanför dessa. Den största förändringen är att den dialog vi tidigare förde med våra närmaste vänner och okända människor i samma geografiska område kan vi idag ha med många fler över hela världen. (Och det är en enorm förändring.)

Men som sagt, principen är fortfarande densamma men nu gäller den även i medierna. Det hade inte varit möjligt utan tekniken, så den är givetvis betydelsefull. Men de som har störst problem med den mentala omställningen upplever jag är de företag och institutioner som är vana att kommunicera med omvärlden genom medierna. För privatpersoner är det bara en vidareutveckling av hur vi alltid har kommunicerat, men för företag är det en mental helomvändning.

19 10 2009
Anna Serner

Håller med dig. Det krävs en mental helomvändning. Och jag tycker verkligen det förtjänar att påpekas att man måste vilja göra den omvändningen om den ska lyckas.
Det kräver en förändring, och förändringar kommer inte av sig själv. Och det kommer verkligen inte bara av att man tillämpar nya tekniska hjälpmedel.

19 10 2009
Makthavare » Tips till politiker om sociala medier

[...] Samhälle (här och här) Joakim Jardenberg Julia Skott Susanne Snäll Anna Serner Emanuel Kalsten Doom4 Följ kommentarerna till det här inlägget med [...]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: