Krisberedskap, lite kvar att göra

18 11 2009

Har tillbringat dagen med MSB, Mediernas Beredskapsråd. Vi har suttit med Amerikaner och Finnar och delat erfarenheter av krisberedskap för medierna.

Man kan till att börja med konstatera att attacken mot Stampen, som drabbade även Bonniers tisdskrifter och TV4, nog är den mest verkliga kris som hänt i närtid. I USA har de naturligtvis haft stora erfarenheter att lära på grund av terrorattacken 9/11 samt Katrina-orkanen, det har bland annat givit en förståelse från myndigheter att mediafolk inte bara är jobbiga utan även spelar en viktig roll i en kris.

Jag blev lite chockad över hur gammalmodigt man tänker ur ett informationshänseende.  Man arbetar exempelvis med att bygga nätverk med radioamatörer men inte med bloggare. Fråga kom upp hur man kan skicka ut sms till hela befolkningen. När jag påpekade att Twitter kan användas på omvänt sätt, d v s bygga listor med viktiga ambassadörer man vill nå i en kris och sedan lita på att de skickar vidare, så visade det sig att bara svenskarna använder sig av det. Kommentarerna från de internationella gästerna var då  ”Vi har också insett att Internet är nästa stora informationskanal…”

Nästa??? Vi är väl mitt i det??

Men annars kom vi fram till en del bra kom-ihåg-punkter när man arbetar krismedvetet och planerar inför kriser (eller är i kris):

  • Att planera är egentligen allt, sedan arbetar man på rutin. Men gör inga detaljerade planer, de riskerar att begränsa handlingskraften.
  • Analysera inte bara det egna företaget utan även leverantörer. Förstå vilka man är beroende av.
  • Våga planera för ”worst case”, vad händer om såväl plan B & C fallerar?
  • Dela ansvaret under en krissituation så att inte alla försöker lösa samma problem men vissa saker blir olösta.
  • Bygg nätverk med personer och företag som man verkligen litar på, d v s samarbeta och öva gemensamt. Dela erfarenheter.
  • Gör en ordentlig riskanalys, vad kostar det att återställa funktioner om de förstörs i en kris?
  • Högsta ledningen måste stå bakom krisövningar, men själva hålla sig utanför krisberedskapsgruppen.
About these ads

Åtgärder

Information

Ett svar

22 11 2009
Veckan som gick – Vecka 47 « Same Same But Different

[...] Det finns tydligen något som heter Mediernas Beredskapsråd, MSB. Det visste inte jag förrän jag …. Det är hursomhelst spännande med krisberedskap och kriskommunikation i dessa dagar då den sociala webben förändrar förutsättningarna för proaktivitet, kontroll och tranparens. [...]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: