Genus och andra mångfaldsfrågor

9 11 2010

Med anledning av en reaktion från Joakim Jardenberg på mitt förra blogginlägg vill jag gärna lyfta frågan om koppling mellan genus och andra mångfaldsfrågor.

Min blogg är inte ett uttryck för allt TU gör, eller borde göra. Det är ett forum för mig att uttrycka min tankar och åsikter, vilket också framgår.  TU accepterar inget förtryck och vi engagerar oss på många sätt, framförallt ur ett yttrandefrihetsperspektiv. Vi lägger mycket tid och kraft på Mediekompass (som syftar till att få en högre mediekritisk kunskap bland ungdomar och lärare). Vi engagerar oss för yttrandefrihet i världen genom WAN/IFRA.

Man kan naturligtvis tycka att jag borde reagera offentligt på allt förtryck, all ojämlikhet och alla missförhållanden på tidningarna. Men det fungerar inte så att det går för någon, inte ens en VD för TU, att på kommando från en (snart inte ens det) medlem att ha personliga åsikter om allt.

Att jag har ett personligt engagemang i just genusfrågor är nog för att jag själv är kvinna och ledare. Jag har alltså personlig erfarenhet och reagerar i min personliga blogg. Det betyder inte att jag inte ser och engagerar mig i andra orättvisor också. Men det verkar ju konstigt att jag inte ska få brinna för en fråga utan att bli anklagad för att jag inte skriver om allt annat. Det bästa blir det godas fiende.

Det går naturligtvis att raljera över vårt språkval i inbjudan till vårt seminarium om integration i Almedalen, men syftet med debatten kanske inte var så illa – trots allt? Goda förslag är naturligtvis alltid välkomna och alla – däribland Joakim – är välkomna att vara med och påverka vad TU ska prioritera. Men det bästa är om man väljer att vara med och på riktigt engagera sig, inte bara genom att från sidan kritisera.

Alla kan själva lyfta frågor på ett högre plan, och då skulle jag rekommendera att man gör det genom att driva frågan utan att göra det på andras bekostnad. Det går faktiskt.

Åtgärder

Information

2 svar

9 11 2010
Tweets that mention Genus och andra mångfaldsfrågor « Anna Serner -- Topsy.com

[...] This post was mentioned on Twitter by Medievärlden, AnnaSerner. AnnaSerner said: Skrivit ett svar till @jocke om hur det bästa kan bli det godas fiende på min egen blogg http://tinyurl.com/38cfykq [...]

14 11 2010
Veckan som gick – vecka 45 « Same Same But Different

[...] Jag älskar internet, men kanske finns områden där man inte helt ska förlita sig på det… Läs också gärna 40 people who changed the internet. Delning i sociala nätverk smittar av sig positivt på intilliggande annonsörer. DN kommer till iPad. Facebook är stort. Större än vi riktigt kan förstå. Men att Drottning Elizabeth nu finns där är en tydlig signal. Mindpark på engelska – ja varför inte? Bra idé tänker jag. Hör du till dem som skrämdes ordentligt av firesheep? Nu finns medicinen i form av blacksheep. Anders Ahlberg skriver om utgivaransvar och artikelkommentarer. Köpa dator på Blocket? Läs det här först. Elin Grelsson skriver väldigt bra om frilanslivet och social trygghet. Som ett brev på posten (?) lanserar PP Pension ett nytt frilanspaket. GP börjar ta betalt på nätet. Wikileaks Julian Assange är nominerad till Times Person of the year. Mer Wikileaks: Wikileaks har brutit militärens informationsmonopol. Och så har de registrerat bolag på Island. Jardenberg tycker till om TU och mångfaldsarbetet, Anna Serner ger svar på tal. [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

