2008-02-13 ”Riktig” blogg på gång!

20 02 2008

Jag har fått kritik över mitt ledarskap av den tekniskt initierade Richard Gatarski. Richard menar att TU som organisation inte har förstått att se till att mitt bloggande blir på riktigt och inte ett mossigt försök. Jag som ledare skulle ha sett till att organisationen hade förberett blogglanseringen bättre. Ja, Richard har rätt förstås. (Han har oftast rätt när det gäller nya kommunikationsvägar i den digitala miljön).

Vi hann inte med att skapa optimala tekniska förutsättningar (eller ens halvoptimala). Innehållet kändes mer angeläget än formen i det korta perspektivet. Sådan är jag. Jag får en idé och sedan vill jag genomföra den. Långbänkar har aldrig varit min starka (eller i andra sammanhang svaga) sida. Jag ville börja blogga med en gång, trots att vår nya sajt med anpassad teknisk lösning kommer först senare i vår. Tre månader av tystnad i en viktig debatt i en viktig form var för lång tid för mig.

Men jag ska nu ta Richard ad notam. Vi kommer inom kort att lägga bloggen tillfälligt på en egen plattform med de tekniska lösningar som kan förväntas på en blogg. Ni kommer fortfarande att nå den via tu.se. Om några månader kommer allt vara som vanligt igen, med bloggen som en integrerad del av TU:s sajt och övriga verksamhet. Där den hör hemma. Kanske har även Richard lite tålamod, bloggandet är ju trots allt inte en fast form bestämd för evigt. Fler sätt att få dialog än nu befintliga kanske också kan kallas bloggande?

Martin Jönsson säger sig inte ha påstått att Public Service-frågan är död. Nej, inte i löpande text, men rubriken säger annat. Kanske väcker det frågan om rubriksättning till liv?


Åtgärder

Information

2 responses

20 02 2008
Richard Gatarski

Ser man på, det här (annaserner.wordpress.com) verkar ju vara en riktig blogg och fort kom den igång. Ett standardtrix när man drar iväg är att klart och tydligt deklarera satsningen som ofärdig. Förslagsvis i första inlägget och på ”Om”-sidan. ”Beta” är i sammanhanget ett populärt pre/suffix, även om många tycker det är otrendigt/onödigt (ingenting är någonsin klart). Electrolux gjorde en grej, som jag och andra rubricerade som ”social media newsroom”, men inte Electrolux själva – apropå rubriksättning.

Fast, fortfarande greppar jag inte grejen med att ha kvar inläggen på TU:s sajt och spegla dom här (eller om det är tvärtom). Det finns massor av medarbetare i olika organisationer som har sin organisationsblogg utanför den egna domänen. Exempelvis Anders Ericson bloggar på blogspot.com och på http://www.annons.se finns det en banner som länkar dit.

21 02 2008
annasernersblogg

Hold your horses Richard. Vi håller på att styra om från tu.se till ”den riktiga bloggen”, sker i detta nu. Därefter kommer den externa bloggplattformen kunna nås både via tu.se och via annaserner.wordpress.com
Anna

Kommentera

