2008-02-11 Räddaktion?

20 02 2008

Det var intressant att lyssna på Medierna i P1 i lördags. Vid Martin Wicklins besök på ”världens öppnaste redaktion” Aktuellt, fick han inte banda. För att redaktionen ville kunna censurera vad som sänds.

DN:s läsarombudskvinna Lilian Öhrström berättade att vissa internt på redaktionen tycker att hennes arbete kan vara skadligt för tidningen.

Vad är medarbetarna rädda för? Varför skulle inte allmänheten få en större tillit om de förstår varför redaktionella beslut fattas? Eller få respekt om en redaktion kan ändra sig om man får klagomål. Jag hann under min tid som egen konsult vara med och starta sajten www.fairshopping.se. Där öppnar man upp för konsumenter att säga vad de tycker direkt till företagen, i ett öppet forum. Offentliga klagomål alltså, direkt från kunden. Hur läskigt som helst! Men många företag välkomnar sajten för att den just ökar deras trovärdighet och hjälper till att bygga deras varumärke. För konsumenter (och läsare är jag övertygad om) gillar företag som vill lyssna på dem. Konsumenterna vill inte bara få rätt, de vill framför allt bli tagna på allvar och bli lyssnade på.

En ökad öppenhet mot och med läsarna är framtiden. Kanske läskigt till att börja med, men ärlighet och öppenhet vara längst tror jag.


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: