Vad menas med ”internet”?

26 02 2008

Nu har jag tröttnat på det slentrianmässiga påståendet att ”internet är vinnaren” i reklamutvecklingen. Som om internet gick att bunta ihop till en enda pott. Inte uppdelning i t ex banner, webbkampanjer eller sökordsoptimering, utan ett enda stort ”internet”. Det är som att bunta ihop all print till allt som har med papper att göra; DR, tidningsannonser, utomhus osv.

Den som tror att man kan lägga över sin reklambudget till ”internet” har en tuff utmaning att veta var just deras målgrupp befinner sig. Och hur annonsörerna ska prata med målgruppen just där utan att bli idiotförklarade (hur lätt är det att göra reklam på YouTube eller Facebook t ex?) är nästa stora läxa att lära.

Idag ska jag träffa Schibsted. I går träffade jag Bonnier. Makten betas av sakta men säkert…


Åtgärder

Information

3 responses

26 02 2008
Bisonfredrik

Håller verkligen med. Även om IRM har börjat dela upp sin internetstatistik i banners, mobilmarknadsföring etc. så är internet snarare en plattform än en kanal enligt mig. Internet är också bärare av traditionella kanaler som events, tv, radio, tidningar etc. Det gör nätet till en arena – inte en kanal. Precis som det fysiska samhället.

26 02 2008
Miriam Grut Norrby, VD myPaper Sverige

Instämmer till fullo, Internet är en bred distributionsplattform för både redaktionellt och kommersiellt innehåll och det finns många olika sätt att nå ut på. ALLA publicister, annonsörer och distributörer borde ha ett intresse av att särskilja de olika distributionssätten eller ”kanalerna” om man väljer att kalla dem så. Marknadsförings- och publiceringsmöjligheterna på Internet är många och formaten oändliga, men vems är ansvaret att påvisa effektiviteten av de olika distributionsformerna/kanalerna/formaten?

Personligen anser jag att huvudansvaret ligger på publicisterna och teknikleverantörerna, som borde arbeta mer aktivt för en tydligare redovisning av sitt/sina format för att mäta dess effektivitet och för att kunna ge sina kunder och annonsörer en relevant valuta att gå efter.

Ser fram emot att fler publicister och teknikleverantörer vågar ta sitt ansvar och främja en uppdelning av det s k ”Internet”.

PS. Anna, grattis till en bra och läsvärd blogg. DS

29 02 2008
bekim

Banners, Banners, Banners – den som tror internet är ”Banners” har inte fattat nånting hur internet funkar! Näst intill ingen noterar ens en banner!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: