Försvara yttrandefriheten!

18 03 2008

Igår kväll var jag delaktig i en debatt på Publicistklubben om framtiden med den nya nätjournalistiken. Jag fick försvara att jag inte tror på papperstidningens död. Det gör jag fortfarande inte, även om jag numera har betalt för att säga det. Skälet är detsamma som till att man fortfarande ser film på bio och TV trots att man numera även kan se film i sin iPod, mobil och dator. Jag tror helt enkelt inte att bara för att konkurrensen blir tuffare om läsarna så dör alla analoga distributionsformer. Papperstidningen har fördelar som det digitala inte har.

Innan vi klev upp på scen fick dock Nerikes Allehandas chefredaktör och ansvarige utgivare Ulf Johansson ta emot Publicistklubbens yttrande- och tryckfrihetspris till Anna Politkovskajas minne. Ulf Johansson har levt med livvaktsskydd dygnet runt. Visar hur modigt hans beslut var.

Idag var jag för första gången på Eritreas Ambassad, tillsammans med Eskilstuna-Kurirens chefredaktör PeO Wärring, för att överlämna det stående brevet om att frige Dawit Isaak. Bara att stå där i trapphuset, vi tog även bilder vilket verkligen fick ambassadtjänstemänniskorna att kasta onda ögat, var faktiskt ganska obehagligt. Jag föreställer mig dock att det är oändligt mindre obehagligt än vad Ulf Johansson haft det, eller Dawit Isaak, eller för att inte tala om Anna Politkovskaja. 

Vi alla försöker påverka yttrandefriheten på olika sätt (i mitt fall ofarligt och i relation till de andra nästan rörande). Jag tror ändå det är sättet.  Påminn dem om att vi inte accepterar annat än yttrandefrihet!

Precis så tycker jag idrottsmänniskorna skulle bete sig i Peking i sommar. Inte bojkotta utan påminna omvärlden. Claes Arvidsson skrev idag i SvD just det jag själv tycker, nämligen upprepa det som hände i Mexico City 1968. Det som då var en knuten näve för Black power från prispallen kan idag vara en armbindel för munkarna i Tibet, eller en munkavle för de tystade rösterna i hela Kina. Om Ulf Johansson med flera kan, så kan väl idrottare?


Åtgärder

Information

Kommentera

