Tidningslös dag – nej tack!

25 03 2008

För andra gången på mycket kort tid råkar jag ut för det mycket irriterande. Någon skriver mina tankar. I onsdags var det SvD-ledaren som formulerade min syn på protester i Peking. Igår var det Jardenberg som liksom jag saknade tidningen.

Jag förstår att det finns ekonomiska skäl till att man behåller de tidningsfria dagarna, men jag hoppas att någon annan budget kickar in snart. Marknadsföringsbudgeten skulle med stor nytta kunna användas till att se till att tidningen delades ut just de dagar som man har gott om tid vid frukostbordet. De dagar som verkligen ger utrymme för relationen med tidningen är inte så många, jag hoppas de blir fler!

Idag besöker jag Ulf Johansson på Nerikes Allehanda. En global, lokal tidning genom Ulfs starka ställningstaganden för yttrandefriheten.  Det ska bli ett intressant samtal.Jag passar också på att hälsa på Eskilstuna-Kuriren på vägen. PeO Wärring träffar jag ju dock så ofta, han är vice ordförande i TU, att det nya mer består i att träffa hans medarbetare som PeO pratar så gott om.


Åtgärder

Information

3 responses

25 03 2008
Ulf Sibner

Helgtidningarna är viktiga men vem har sådan marknadsföringsbudget att den betalar utdelning på söndagar? Möjligen skulle fler privata entreprenörer när det gäller tryckeri och distribution, som bryr sig om uppdragsgivarna, ge lite bättre konkurrens. Då går det möjligen att trycka och köra ut en helgtidning och ändå räkna hem den. Skulle någon upptäcka att det ”kickar” in en budget ni inte känner igen så hör av er.

14 05 2008
Mikael

Fann den här när jag googlade på tidningsfria dagar. Och förstår inte hur du tänker. Många tidningsbud (och det är för många heltidsarbete) är bara lediga på dessa tidningsfria dagar, förespråkar du att ta ifrån folk som ofta jobbar 7 dagar i veckan deras få obligatoriska arbetsfria dagar?

Dock finns nyheter fortfarande på internet då allt från närbutiker till tidningar har numera har hemsidor. De tidningsfria dagarna uppgår till ett dussin eller så om året, är tidningar på de dussinet dagar så viktiga att man vill frånta en hel del människor de få lediga dagar de har på ett år utöver semestern?

15 05 2008
Anna Serner

Det beror väl på hur kundorienterad en tidning kan och vill vara. I ingen annan bransch har man råd att resonera som du gör, då tar man in extrapersonal så ordinarie personal får ut sin lagstadgade ledighet.
Kostar pengar? Javisst. Det är väl därför så många prenumererade tidningar fortsätter ha tidningslösa dagar, de har inget val. Kvällstidningarna däremot kommer numera ut ändå.

Kommentera

