Övervakning OK?

14 04 2008

Idag åker jag till Västra kretsen i Falkenberg, där tidningarna i västra Sverige har årsmöte. Avslutas med middag.  Med som gäst är också Barbro Fischerström, min företrädare. Tur att hon är med. Ska bli skönt med lite tid som ger möjlighet att räta ut en del frågetecken. Efter nästa 14 år på tjänsten har Barbro mycket viktig historik som jag saknar.

 

I fredags lämnade jag en fördjupad ledarskapsutbildning för kvinnor – tyvärr, för den var mycket bra – för att delta i en panel på Creative Zoo. Intressant, vi var sju i panelen och lika många i publiken… Men vi höll fanan högt i två timmar. Bra diskussion om framtiden tillsammans med engagerade i publiken. Blev lite chockad över Carl Fredrik Sammelis (Prime PR) och Hans Erikssons (MySpace) syn på skydd för integriteten. Att det ens skulle vara en etisk fråga om hur sökmotorer och cookies samlar information utifrån individers beteende på nätet, höll de inte med om. De menar att nästa generation medborgare inte kommer ha något problem med att bli ”övervakade”.

 

Om det är sant, kommer organisationer som TU få det svårare att hävda yttrandefrihet och integritetsskydd. Jag hoppas de har fel. Man kan tro att Sverige skulle vara helt igenom demokratiskt i alla tider, men när man samtidigt läser om hur kineserna övervakas och begränsas så är det inget jag tar för givet.


Åtgärder

Information

Kommentera

