I allmänhetens tjänst?

18 04 2008

En kompis ringde och pratade om medias förändrade beskrivning av Anders Eklund. En snabb förändring från en vanlig kille ena dagen till ett monster dagen efteråt. Bilderna på honom blev också allt konstigare. Jag har nu sparat alla tidningar från Dalarna de aktuella dagarna för att se hur de närmast berörda lokaltidningarna bevakat fallet.

Egentligen skulle jag idag lyssnat på Stefan Wahlberg som i Resumé förfäktar att media inte granskar lika mycket som de har en uppgift att göra. Stefan pratade på Timbro. Tyvärr kunde jag inte lämna kontoret, lite internt måste jag hinna med för att inte förlora fotfästet, så jag fick inte höra honom. Skulle varit intressant, han säger ju emot Stig Hadenius i fråga om publiceringspolicy, men båda värnar den enskilda individen. Två tolkningar av vad som ska vara ”i allmänhetens tjänst”.

Just den frågan dryftade vi sedan i Pressens Samarbetsnämnd. Vi klubbade en ny formulering, förhoppningsvis tydligare än den vi haft tidigare. Den nya formuleringen träder i kraft den 1 juli. Svaret finns dock inte i formuleringen utan i hur debatten drivs och påverkar ansvarig utgivares beslut.


Åtgärder

Information

Kommentera

