Otidsenlig kvinnosyn – igen

23 04 2008

I SvD har man en artikelserie om raggning. Hur män raggar kvinnor vill säga. Biologister ljublar säkert, men vi som tror att kvinnor inte ska behöva sitta som panelhönor och vänta på den beskyddande drömprinsen blir faktiskt förbannade.

Enligt raggarexperterna så är mannen en alfahanne och han har en fundamental roll:

”Den varma alfahannen ger inte bara värde och bekräftar andra, utan är också ”beskyddare av närstående, ledare för män och vald av kvinnor”. ”

Här ligger hela jämställdhetesproblematiken avslöjad. Även i näringslivet. För män ska ha manliga chefer och kvinnor ska ha beskyddare. Om det är det som ligger i reptilhjärnan och lärs ut på kurser är det inte konstigt att jämställdheten låter vänta på sig!

Förövrigt tar Mediavärlden stafettpinnen för att se hur medierna i Dalarna och i Gävle skildrat Anders Eklunds väg från vanlig lastbilschaffis till monster. Det jag skrev om i den 15:e. Jag och min kompis David väntar med spänning!


Åtgärder

Information

7 responses

24 04 2008
Boris

Men det funkar ju. Män som lär sig använda dylika tekniker får bevisligen fler tjejer! Så är det, annars skulle efterfrågan inte vara så stor. Ang. kvinnor som panelhönor så tror jag att de flesta killar håller med mig om att det är sällan en kvinna går fram till en kille och raggar på krogen. Det är inget författaren bestämt, utan så ser verkligeheten ut. Så, antingen går man hem utan ragg, eller så lär man sig prata med tjejer och får ragg! Sen undrar jag hur du kan vinkla detta till att bli kränaknde för kvinnor när exakt samma sak lärs ut till kvinnor i tidningar som Cosmopolitan osv.

25 04 2008
Anna Serner

Vem har sagt att Cosmopolitan är en förebild?
Jag vet att cementerade könsroller funkar i raggning, men resultatet är mer en konsekvens av hur vi vant oss att förhålla oss till varandra än hur vi faktiskt vill förhålla oss till varandra.
Faktum är ju att relationer baserade på alfahanne-relationen visat sig vara högst bräckliga. 50% av alla äktenskap slutar i skilsmässa och i Stockholm är 70% av hushållen singelhushåll (liksom andra storstäder i världen). Så ragget slutar ofta i ett misslyckande.
Det tror jag beror på att vi i verkligheten faktiskt vill ha ett jämställt förhållande. Då tycker jag det är dumt att basera framtida raggningar på otidsenliga förväntningar. För jag tror också att de flesta inte bara är ute efter ragget, utan en längre relation. Och de senare bygger på respekt.
Ungefär som följande artiklar i serien också pekar på, man kan lära ut hur man kan ragga framgångsrikt och jämställt.

26 04 2008
Tupp

Du påstår ”alfahanne-relationen visat sig vara högst bräckliga. 50% av alla äktenskap slutar i skilsmässa ”
Vart har du fått det ifrån ? Jag påstår att dessa förhållanden inte är med alfahanar. Utan mesiga svenska toffel feminister. Ett förhållande med en man som är Alfa och en kvinna som gör sin del av könsrollen är extremt stabilt. Om det är jämställt är en annan fråga. Men stabilt det är det.

27 04 2008
Anna Serner

Jag hade fel, det är ”bara” ca 45% av äktenskapen som resulterar i skilsmässa. Enligt SCB.
Och du har säkert rätt i att med fler alfahannar och fler kvinnor som ”gör sin del” av könsrollen så skulle antalet skilsmässor minska.
Men nu är det ju just det att kvinnor på 2000-talet inte har lust att ”göra sin del”. Då verkar det väl dumt att utbilda killarna till alfahannar?

28 04 2008
Zed

Tro mig, kvinnor vill ha alfa-hannar. Jämställdhet kan rimligen inte vara ett mål i sig, om det inte medför ett värde.

29 04 2008
Anna Serner

Jag och några med mig anser nog att jämställdhet är en mänsklig rättighet. Over and out!

5 09 2010
D

”Faktum är ju att relationer baserade på alfahanne-relationen visat sig vara högst bräckliga. 50% av alla äktenskap slutar i skilsmässa”

”du har säkert rätt i att med fler alfahannar och fler kvinnor som ”gör sin del” av könsrollen så skulle antalet skilsmässor minska.”

Epic logic FAIL😀

Så en alfahanne gör att en relation är mer trolig att vara lycklig och långlivad. ALLTSÅ är det dumt att utbilda män till alfahannar. Du får nog jobba lite på argumentationen…

Kommentera

