Att fatta beslut av mod och inte av feghet

27 04 2008

Har funderat vidare på vad jag ska tycka om annonsen från A Non Smoking  Generation, klädd i Swedish Match varumärke. På Sundsvalls tidning håller de inte med mig eftersom det är ett intrång i annans varumärke, oavsett om det är straffbart eller inte. Det har de givetvis rätt i.
Varför ”hyllar” jag då ett intrång i varumärkesrätten? I detta falla grundläggande för att jag sympatiserar med A Non Smokings budskap naturligtvis. Men också för att jag tycker att många, såväl företag som människor, så ofta väljer att inte ta ställning. De tar ställning när det inte är förenat med risk för reaktioner. Det är modet att ta ställning som jag tycker är värt att uppmärksamma.

Man kan leva sina liv utan att någonsin ha en åsikt, men det är inte min melodi. Till och med mitt motto. (Om man nu ska ha motton, mitt är i varje fall ”Man ska fatta beslut av mod och inte av feghet”). Jag tycker allmänt att för många väljer att ducka för att tillkännage sina åsikter istället för tvärtom.

De tidningar som fick frågan men valde att inte införa Swedish Match-annonsen har haft goda skäl att inte göra det. De kanske inte har en lika grundläggande stark sympati med A Non Smoking, så att kränkningen av Swedish Match varumärke blir motiverad. Och jag har ingen anledning att bestämma i vilka fall de ska anse det berättigat att ta in motsvarande åsiktsannons. Ibland är det modigt att inte publicera och ibland är det fegt.

Så jag ”hyllar” modet hos de som tog ställning för ett införande, och vågade.


Åtgärder

Information

Kommentera

