Mediemarknaden påverkas inte av pengar?

20 05 2008

Punkt.SE i graven och Schibsted i Metro. Martin Jönsson har nog många rätt i sin analys av läget.

Det är en fortsatt omritning av tidningskartan som pågår och som påverkar hela medievärlden. Om Martin har rätt i att det kan bli ett annonskrig Schibstedt/Metro mot Bonnier, kommer mediemaktsutredningen kanske behöva ändra inställning. I socialdemokraternas värld har ju Bonniers hela tiden varit de dominanta. En mer förutsättningslös ingång krävs efter gårdagens stora nyhets-nyhet.

Intressant var också att i samma SvD läsa intervjun med Frebran som utreder Public Service. Frebran tror fortfarande att det är en momsfråga som är koppplad till finansieringen som hon utreder.

För att citera ur artikel:

Vad har du har kommit fram till?
– Jag har hela tiden varit tydlig med att den här utredningen ska gå till botten med momsfrågan, det är dags att föreslå att göra bolagen momspliktiga.
Vilken är den viktigaste frågan?
– Många bedömer att finansieringsfrågan är den enskilt viktigaste frågan. Men man kan få intrycket att utredningen kommit till på grund av förändringarna i medievärlden, att public service-bolagen måste få möjlighet att utvecklas i det föränderliga medielandskapet.”

Att finansieringen av Public Service påverkar hela mediemarknaden verkar hon faktiskt inte förstå. Obegripligt efter all debatt (inte minst min egen…).


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: