Tidningsmänniskor ignorerar miljöproblem

2 06 2008

Dagens sista punkt på WAN var en med Leif Johansson och Fredrik Arp, båda representerande Volvo. Man kanske kan skylla den försenade starten på den dåliga uppslutningen, men tyvärr tror jag inte det var orsaken, ett antal lämnande salen inför Leif Johanssons tal. Jag tror det beror på bristande insikt.

Inget ont om tidningsfusioner och beskrivningarna om dem. Men det är dagens problem. Att miljön, som Leif Johansson påpekade, definitivt är ett problem att adressera inför morgondagen verkade inte alla hålla med om.

Volvo siktar på att vara klimatneutrala. Det gör de genom nya tillverknings-, distributions- och produktutvecklingsmetoder. Att skapa klimatneutrala produkter ser de som en affärsmöjlighet.

Jag tror tidningsvärlden måste skaffa en miljöstrategi både på bransch och företagsnivå. Vi vet redan idag att unga läsare uppfattar papperstidningen som ett miljöproblem. Och gör de unga det borde tidningsföretagen också göra det. Och kan Volvo fortsätta göra lastbilar och bilar kan väl tidningsföretagen fortsätta göra papperstidningar? I kombination med e-pappers utveckling (som ju är en mycket mer miljösmart produkt än t o m webben) , ytterligare produkt- och tillverkningsutveckling och en genomgripande kommunikation om vår höga återvinningsförmåga borde man kunna bibehålla tidningens varumärke även för en klimatsmart ny generation.


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: