WAN – en sammanfattning

5 06 2008

Man ska inte skriva om redan skrivna texter. Läs Martin Jönssons sammanfattning, den innehåller det mesta man kan önska.

Utöver detta saknade jag själv en mer snabbfotad kongress. Medan vi satt på plats drabbades danska ambassade av en självmordsbombare. Vi svenskar förväntade oss en kommentar från WAN eller WEF, men de uteblev eftersom de inte ansåg att kopplingen mellan Mohammed-teckningarna och bomben fanns där. Det må så vara, anser jag, men varför inte ta tillfället i akt att diskutera yttrandefrihetens risker när all världens tidningar var samlade? Programmet innehöll en mängd upprepningar, någon punkt hade kunnat flytta på sig till förmån för en aktuell debatt. Koppling eller ingen koppling, ämnet är angeläget. WANs roll är att värna tryck- och yttrandefriheten, men man valde bort den här chansen till förmån för att göra som man alltid har gjort. Synd tycker jag.

Årets störsa  event för TU är nu över. Många medlemmar hann jag träffa. Och många internationella kontakter har jag fått. Jag upplever det som  att vi alla tyckte att arrangemanget var mycket lyckat. Glada gäster, trevliga tillställningar och seminarier som tjänade som en inspiration till att mer måste förändras till nästa år! Det man ska få med sig från en lyckad kongress.

Nästa möte för TU är i Almedalen. Jag hoppas på lika stor uppslutning där som i Göteborg.


Åtgärder

Information

Kommentera

