Reinfeldt och Wik har fel!

3 07 2008

Fredrik Reinfeldt och Anders Wik har fortfarande inte förstått de grundläggande problemen med FRA. Så fd överdirektör och nuvarande statsminister de än är.

Det finns två grundläggande problem med FRA (som får konsekvenser för meddelarfriheten för svenska tidningar).

Det ena är att svenska företag och privatpersoner ofta ha sina servrar förlagda utomlands. Det gör att de omfattas av FRA, även om det inte är syftet.

Anders Wik har inte förstått det: Att spana på inrikestrafik, det vill säga kommunikation mellan två parter i Sverige, har inte funnits i FRA:s inriktning och jag är övertygad om att ingen uppdragsgivare skulle våga försöka ge oss en sådan inriktning. Skulle detta ändå hända så är jag säker på att FRA har tillräcklig kraft att säga nej. Det är ju också en fråga om självbevarelsedrift. Hela FRA:s framtida existens skulle riskeras.

Och inte heller Fredrik Reinfeldt: Men försvarsunderrättelsetjänst riktar sig inte mot enskilda individer, utan mot utrikes företeelser av mer diffus art inom ramen för vår säkerhetspolitik, säger Fredrik Reinfeldt. 

 

Det andra de inte heller inte verkar förstå är varför medborgarna är oroliga för den personliga integriteten. De utgår från regieringens, idag, goda (?) syften.

Wik: De system som FRA har och skall ha passar inte särskilt bra för en kommande svensk diktatur – om man nu tänker på sådana alternativ. FRA-systemet skulle vara felriktat och alldeles för trubbigt för att användas mot svenskar. Det finns andra elektroniska trafikövervakningssystem som passar diktaturer mycket bättre.

Trubbigt eller inte. Det är accepterat av svensk riksdag!  Anne Rambergs var inte nådig i sin kritik i SVT. 

Och precis som ledaren i SvD skriver så är det inte bara en fråga av en juridisk teknisk karaktär, det är en fråga om folkets förtroende. Jag tycker det är förvånande att regeringen Reinfeldt inte redan inför omröstningen den 19 juni anade vidden av folkets kritik. De hade mycket väl kunnat dra tillbaka lagförslaget på samma sätt som de gjorde, men återkommit efter sommaren med ett nytt förslag som anpassats mer efter den starka opinionen. Då hade de klarat den hetska debatten i media mycket bättre. Det är ju inte första gången Reinfeldt gjort en felbedömt mediestrategi, frågan är hur många fler mediestormar han klarar av?
Att det inte är försent att ändra sig är ju annars Thomas Bodström ett levande bevis på. Sent ska syndaren vakna, och motivet är nog snarare mediestrategi är partiövertygelse. Många har kritiserat honom för det. Men jag tycker det spelar underordnad roll, huvudsaken är att det blir rätt beslut till slut. 

Åtgärder

Information

2 responses

3 07 2008
Magnus

Du verkar ju helt ha förlorat förståndet.

Din teori om att Sverige som framtida diktatur kommer att få lida extra mycket genom att vår underrättelsetjänst får effektiva verktyg att spana på utländska kommunikationer förefaller helt ologisk.

Borde du då inte vara för ett totalt avskaffande av statliga militära styrkor? De kommer nog att bidra lite mer till din kommande dikaturs förtryck än några snillen på FRA. Och vad händer med polisen? Ska vi ha kvar dem? De finns på de flesta ställen och är beväpnade, tänk vilka förtryckare de kan bli om den framtida svenska diktatorn så får bestämma. Och så har vi så klart riksdagen. Ska vi verkligen betro dessa folkvalda människor från olika partier, med olika bakgrunder och med olika värderingar att stifta lagar?

Nä, enligt din logik så borde alla beslut fattas av beslutande folkomröstningar. Vill du verkligen det? För vilken chans har jag som vanlig medborgare att läsa in mig på det senaste avtalet med UNESCO? Det är ju därför jag valt politikerna – de får göra det åt mig, jag förutsätter att de läser på innan.

Sedan kan vi diskutera mediastrategi och kommunikation, men vafan har det med FRA-lagen att göra? Och du som upplyst människa måste ju inse att det inte har med dina övriga invändningar att göra.

Min fråga till dig blir slutligen: Har du läst propositionen med tilläggen från riksdagen? http://www.riksdagen.se

3 07 2008
Anna Serner

Nej jag har inte förlorat förståndet, vad jag vet i varje fall. Och proppen har jag, gemensamt med mina medarbetare läst. Som jurist tror jag nog att jag har uppfattat deras sammanfattning till mig. Precis som du säger, ska alla behöva läsa in sig på senaste avtalet med UNESCO?

Kommentera

