Media media media

8 07 2008

Vad drar i Almedalen? Media! 

Igår hade vi fullt hus. Idag var det Public Service-utredningen som skulle debatteras. Jag var en i panelen av i övrigt Eva Hamilton, Kerstin Brunnberg  och Alliansens Medieråd. Lokalen var sprängfylld, trots en intetsägande utredning. Intetsägande därför att det mesta man kan läsa ut från den är att Alliansen har samma bild av vad man vill med Public Service. Så varför utreda, utreda och utreda.

Tre viktiga frågor besvarar utredningen inte;

Hur ska man mäta att Public Service levererar enligt sitt uppdrag? (Är tittar/lyssnarsiffror verkligen rätt måttstock?)

Hur ska Public Service finansieras? (moms/inte moms är bara en fråga, finansiering av programverksamhet som sker genom externa aktörer borde utredas vidare!)

Hur ska Public Service konkurrera med andra medier i nya medier? (Alltså de kommersiella aktörer som inte lever på stats-stöd.) Frågan utreds för fullt av Kommissionen men i panelen var det bara Helena Dyrssen som förstod mig när jag anser att det är en relevant fråga att vänta in svaret på.

Jag var också besökare på ett seminarium om sexistisk reklam. I panelen satt givetvis Viggo Cavling från Resumé och Pia Grahn-Brikell från Reklamförbundet. Självklart även en vänsterpartist, Kalle Larsson, som ville lagstifta. Salen sprängfylld (som vanligt när det handlar om sexistisk reklam). Birgitta Ohlsson, fp, var dock en föredömlig ordförande som banade väg för en gemensam förståelse om att sexistisk reklam visserligen inte är önskvärd men en komplex fråga och lagstiftning inte en självklar lösning.

Avslutningsvis var jag på Furillen. Inbjuden av Sparbankerna tillsammans med andra mediamänniskor och debattörer att prata om opinionsbildning i en föränderlig medievärld. Förutom en fantastisk middag i ett fantastiskt landskap blev det ett intressant samtal. Påminde mig om att vi lider brist på intressanta samtal där människor lyssnar på varandra även om de inte håller med varandra. Media är ett intressant samtalsämne. Almedalen ger utrymme för det, vilket (bara det) gör vistelsen här väl värd tid och pengar.


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: