Lunarstorm var större än jag förstått

4 09 2008

Sitter på Nordiska Markandsdagarna i Köpenhamn. Ska själv prata imorgon under titeln ”Branschen med nye ojne”. Ska försöka snacka skandinavisk.

Idag har jag hunnit lyssna på ”Communities och användargenererat innehåll på nätet”. Olika tidningar; VG, Politiken, GP har alla startat eller knutit samarbete med communities. Varje community är givetvis en succé, annars skulle de inte få presentera sig. (Det här med att berätta om succéer är förövrigt ofta överskattat tycker jag. Man lär sig oändligt mycket mer när någon vågar dela med sig av sina misstag.)

Reflektionerna efter att ha lyssnat på dessa framgångar är att de är alla nya varianter på Lunarstorms idé. Skapa nischer utefter intresse, skapa betygsrankningar som uppmuntrar aktivitet på nätet, skapa profiler och bloggar och bilder osv osv. Same, same och ibland lite different. Men ingen revolution utan bara anpassningar av Lunarstorms idé.

Och det kanske är gott så. Varför ska man uppfinna hjulet igen om det första fungerade? Men det är just det. Hur fungerar dessa communities för det befintliga varumärket som papperstidningen har? Vad har tidningarna att vinna på dessa inköpta eller nystartade communities som gör annorlunda, men inte inom befintligt varumärke? När kommer revolutionen inom befintliga varumärken? Inget svar i köpenhamn i varje fall.


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: