FRA-komik

6 09 2008

Först. Det blir nästan komiskt när Beatrice Ask idag i DN uppmanar EU att minska de risker som är förenade med elektronisk lagring. Sopa rent framför egen dörr brukar vara bra. Har Ask helt missat sin egen regerings arbete att öka riskerna i Sverige genom FRA-lagen????

Förövrigt var det roligt (förutom rubriken! Skäms DN att ha rubriken ”Kvinnna blir…” Det var väl ändå inte nyheten?) att läsa att Heidi Avellan efterträder Niklas Ekdal på DN. Jag har alltid uppskattat Niklas för hans kunniga och balanserade reflektioner. Jag har inte alls följt Heidi lika nära men träffade henne i Almedalen. Munter och målmedveten framstod hon kanske som, men också snabb i tanken och fritt reflekterande. I kombination med munter gav hon ett mycket gott intryck!  

Annars. Dag två på Nordiska marknadsdagarna inledddes med den bästa paneldebatt jag hört på länge. Jan Wifstrand, som var i sitt esse, utsatte publishern Lisbeth Knudsen från Berlingske Tidende, tillträdande publishern Hannu Olkinuora på Hufvudstadsbladet, och VD:arna Raoul Grünthal SvD och Kristin Skogen från Aftonposten för att förklara utmaningarna med att driva en lönsam tidning.

Egentligen sade de inte så mycket som man fäste sig vid, men helheten blev ändå ett spännande resonemang om hur en tidning ska kunna förnya sig. Mycket tack vare Wifstrands ibland utmanande frågor. Lisbeth Knudsen framstod som den som modigast kommer driva utvecklingen i en stenkonservativ miljö. De andra kanske inte har lika stort motstånd. Men för en person som jag, som kommer från reklamvärlden, avslöjade alla en överförsiktig syn på sin tidning som annonsmedium. Alla kunde tänka sig att ha ett ”krypin” på nätet för ex privatekonomi som var helfinansierat av endast en bank, medan alla skulle nekat annonser i redaktionell miljö som bryter mot de vanliga spaltmeterreglerna.

I min värld skulle jag tänka tvärtom. Oavsett redaktionell integritet så riskerar alltid en ensam finansiär att läsarna tappar tilliten till integriteten. Att däremot, ibland, leka med lay-outregler tror jag skulle uppskattas. Läsarna förstår direkt att det är en annonsör om reklamen inte har en koppling till texten, integriteten kan bevaras genom den uppenbara lekfullheten att bryta reglerna. Att öppet bryta regler gör någon med gott självförtroende och stark integritet i min värld. Integritet är inte vad det är utan vad det uppfattas som. 

Tilläggas kan att de annonser alla i panelen skulle neka har vunnit pris i Cannes Lions. Jag kan rekommendera alla medierepresentanter att åka dit och inspireras och konkurrensbevaka! (Strunta i jantelagen, det är OK att lära sig saker trots att det är varmt och soligt.)


Åtgärder

Information

2 responses

7 09 2008
Erik Hultin

Nästan underhållande att Ask använder en företeelse som Future Group för att visa hur duktig hon är och hur mycket hon säger sig vilja värna medborgare. Det dokument som finns än så länge indikerar större kontroll över internet, inskränkningar i yttrandefriheten och en del annat. För enkelhetens skull så har jag lagt upp dokumentet “Freedom, Security, Privacy – European Home Affairs in an open world” på min blogg i sin helhet. En pdf-fil som inte riktigt ger samma bild som debattartikeln.

7 09 2008
Josef Boberg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: