Klimatspaning

9 09 2008

Idag har jag och Malin Picha här på kansliet samlat några initierade klimatarbetare. Vi var representanter för tidningarna, Norrtelje Tidning och Skåne Media (som båda lagt ned mycket energi och kunskap för att skapa klimatneutrala företag) men också forskare för KTH och STFI. Sist men inte minst Energirådgivarna, en intresseorganisation för klimatneutrala energikonsulter. Syftet var att se var vi står i miljöarbetet och vad som behövs göras.

Klimatneutraliet har blivit ett modeord. Risken är att det snart blir uttjatat. Men hur åstadkommer man det?Och varför är inte fler företag klimatneutrala? 

Som vanligt visar det sig enkelt att åstadkomma, om man bara bestämmer sig:

Skapa en strategi som man håller fast vid. En ledningsfråga.

Skapa engagemang internt och hos läsarna genom att kommunicera så att man berör. En informationsfråga.

Sätt mätbara mål och skapa miljöledningssystem. En ledarfråga men sedan en projektledarfråga. Mycket är redan gjort, nyckeltal finns och hjälp går att få.

En budget behövs, men det man investerar kan man räkna hem såväl på sista raden (genom lägre energiförbrukning, mindre bränsleförbrukning osv) som i varumärket.

Vad är det vi så många väntar på?


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: