Telia igen

21 09 2008

Telia har kopplat in pengaradarn igen och tänker lägga tillbaka bannern. Mediehusen förstår inte internet säger informationschefen.

Vi är många som hoppas att informationschefen är felciterad. Men det är värt att poängtera igen.

Konsumenten äger sin egen mobil, både display och knappar. Telia har aldrig ägt det utrymmet.

Telia är distributör av något som någon vill läsa något av någon som har något att säga. Användarna surfar in på en tidning för att de vill läsa innehållet, inte för att Telia gör det möjligt att läsa innehållet.

Telia tjänar pengar på trafik. Ju mer innehåll, desto mer trafik. Telia kan konkurrera mot andra operatörer med snabbhet och pris. Tidningar tjänar pengar på att skapa ett så bra innehåll som möjligt för att läsarna ska vilja surfa in på just deras sajt. De bekostar detta med annonser, desto bättre tidning desto mer och dyrare annonsutrymme.

Utan sajter har Telia inget att distribuera, utan en operatör kan sajterna inte distribueras. Tidningar tjänar pengar på annonser och Telia på trafik. Om Telia tar tidningarnas pengar har de inget att distribuera.

Hur svår är den logiken att förstå?


Åtgärder

Information

5 responses

21 09 2008
Nikke Lindqvist

Enligt ganska så säkra källor så är han inte felciterad.

22 09 2008
Josef Boberg

Tja… – Anna – Många många gånger i dags dato så finns det skäl att tvivla på – ”Hur svår är den logiken att förstå ?” – i många andra sammanhang också verkligen, tyvärr tyvärr…

Ibland kommer tanken upp hos mig – om det är jag själv som är helt tokig – eller om ”hela världen” (MainStreamet) som är tokigt ?

Ha det…🙂 /önskar tankefrihets-vännen Josef

24 09 2008
Niklas Jonason

Niklas Jonason, Citygate som samordnar utveckling för många mediehus utanför storstäderna, stödjer helt och fullt TUs hållning angående Telias experiment på webben i mobilen.

26 09 2008
mymlans lördagsgodis - redan på fredag « the real mymlan

[…] “kunde inte sagt det bättre själv”: Anna Serner, Tidningsutgivarnas vd, förklarar varför Teliafelia inte ska lägga egenannonser i mediesajternas […]

9 10 2008
Tidningar tar strid mot Telia « Tidningsliv

[…] vd Anna Serner blåser till ny strid mot […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: