Lobbyarbete, grått och slitigt

23 09 2008

Har just kommit hem från Warsawa, där var precis lika grått och trist som jag hade förväntat mig. Nu gav jag själva stan inte mycket chans, men öststatsarkitekturen bjöd inte direkt in tillnytt besök.

Jag var där i jobbet för ett möte med vår europeiska organisation, ENPA. Jag gillar inte att resa i jobbet, det är slitigt och går åt mycket tid, pengar och klimat till få timmars effektiv tid. Men faktum är att det inte förrän jag träffar mina kollegor i europa som jag inser att de flesta av oss har samma problem, och att det är inom EU påverkan måste ske. Jag vill inte bli lobbyist själv, men jag inser att de är värda pengarna. Och de gör inget bra jobb om de inte får input från oss. Själv har jag svårt med engagemanget förrän jag sitter där på plats, men väl där är det till och med värt resan.

Så grått och slitigt, men nödvändigt.


Åtgärder

Information

One response

29 09 2008
tidningsliv

OK, fel tidpunkt och bara jobb, då kan jag förstå dig. Annars finns det mycket trevliga delar av Warsawa. När jag var där första gången för snart två år sedan blev jag positivt överraskad.
Att ströva i gamla stan och äta på någon av de små mysiga restaurangerna, eller att shopa på den moderna shopinggatan mitt i centrum var inte alls så tokigt. En riktig höjdare var annars nyårskonserten på Operan.
För oss som inte upplevt Sovjettiden på plats är det förstås oxå lite charmigt att handla i någon av de gamla kvartersbutikerna som har samma kösystem som på 50-talet. Snacka om att kastas mellan ytterligheter. Där plockar du inga varor själv inte …

Kommentera

