Tidningarnas mecenater

30 09 2008

Idag var jag och lyssnade på Craig Davis, JWT, som pratade om vinnande printbidrag från reklamens VM i Cannes Lions. Han var inbjuden av Reklamförbundet och Citypaketet, och med honom visas världens bästa reklam.

När man ser den reklamen förstår man varför annonsörerna inte lämnat printmediet, och varför reklamkreatörer fortfarande vill göra printreklam. Upplevelsen blir så total när en bra idé genomförs så lysande som de vinnande bidragen visar. Upplevelsen tar ungefär tre till fem sekunder att åstadkomma. För så fungerar riktigt bra reklam. Som Craig Davis sade, ”riktigt bra reklam innehåller en gåva som mottagaren själv får upptäcka.” Det är när aha-upplevelsen känns i hjärtat som reklamen är som bäst. Nästan alla bidrag som visas på utställningen gör det. Inget är svenskt. I år.

Missa inte utställningen, den kommer 7 oktober till Malmö och 9 oktober till Göteborg


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: