Det var en morot vi alla hade, men som nu har slocknat

14 10 2008

Rubriken är faktiskt en riktig rubrik, ca 30 år gammal. Bo Strömstedt som gästade Norrköpings Tidningar på deras 250  års dag (de är åtta år äldre än tryckfriheten!), höll ett anförande om ordet. En 30 minuters resa genom dialekter, prosa och dramatik. Utan manus men ordagrant refererande bibeln, epistlar, krönikor och artiklar Han beskrev hur alla ord har en betydelse, vilket den sporttränare uppenbarligen inte begrep när han beskrev varför laget förlorat för Expressen-reportern. Strömstedt är en lysande talare, jag skulle nästan vilja säga performanceartist!

Men rubriken speglar också mycket av innehållet av dagens anförande. Och moroten, det är den ökade upplagan. Vid sidan av Strömstedt, kom Ola Sigvardsson och Martin Jönsson. Att Martin Jönsson länge påpekat att papperstidningens framtid inte håller utan en anpassning till nya medier och möjligheter är väl känt, men det var värst vad alla med begravningsstämma tittade på moroten. Utan att en enda gång prata om att läsandet ökar, att räckvidden ökar. Varför stirra sig blind på bara upplagan?

Strömstedts råd till tidningarna för att klara livhanken var att skapa journalistik i medborgarnas intresse och att bevara sin självmedvetenhet. Att förstå sin roll i samhällsdebatten.

Sigvardsson hade 3 råd för framtiden:

·      Se er som mediebransch och inte tidningsbransch.

·      Förstå att varje publiceringskanal har sina egna helt unika förutsättningar.

·      Kvalité behövs, att skapa ny kunskap behöver tid och pengar.

Jönsson hade en massa skäl till varför vi inte ska tro på papperstidningen, men samtidigt svaret på varför journalistiken inte kommer att dö:

·      Förmågan att sätta agendan lokalt eller i sin målgrupp

·      Sätter nyheten i ett större sammanhang

·      Passionen för att göra journalistik som skapar engagemang

 

Framtidsprofetian satte Jönsson så väl att Strömstedt bara sade amen:

·      Vi kommer få se en väsentligt mindre upplaga

·      Vi kommer få se vissa tidningar som är väsentligt dyrare, ett premiumsegment

·      Ett fortsatt ökande av internet som nyhetsmedium

En ny morot har tänts.


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: