Vilken debatt vill vi ha?

17 10 2008

Jag har haft en intressant dialog om tidningens framtid med Martin Jönsson. Intressant ur flera perspektiv. Jag lyssnade på Martin när han höll föredrag vid 250-års jubiléet hos Norrköpings tidningar. Jag hade synpunkter på att alla med dystra miner pratade en sjunkande upplaga men ingen nämnde ett ökat läsande och en ökad räckvidd. Något man borde tänkt på inte minst när man pratar hos en tidning som är oerhört stark såväl ekonomiskt som i sitt spridningsområde.

När jag läser Martins, enligt min uppfattning oftast utmärkta, blogg tycker jag han drivit en linje som lyfter en pessimistisk syn på papperstidningen. Han framhåller ofta nätets möjligheter, och bristen på hur nätet används. Tycker jag. Vilket jag skrev senast här på min blogg eftersom jag tycker att det är viktigt att framhålla just ett ökat läsande och en större räckvidd istället för att stirra sig blind på upplagan.

Martin blev arg. Riktigt arg; ”någon jävla ordning får det vara i debatten”, skrev han till mig i mail, inte i bloggosfären. Han skickade sitt manus för att verkligen understryka att jag missförstått honom, ”läst honom slarvigt”. Martin blev mer och mer hetlevrad i sin konversation som avslutades med ”Anna, read my lips JAG TROR PÅ PAPPERSTIDNINGEN…” och att han avbokade sitt gästbesök hos Pressens Samarbetsnämnd eftersom jag skriver så felaktiga bilder av vad han tycker och han vill därför inte medverka i ett TU-sammanhang.

Jag tror att om papperstidningen verkligen ska lyckas på nätet måste även journalister våga bemöta åsikter (och kritik) offentligt, och förstå att även läsare och bloggare har rätt att ha sin egen tolkning över vad journalister skriver över tid.

Ska tidningar bli lyssnande på och skapa engagemang så handlar det just om att lyssna, föra dialog och vara lyhörd. Och fundera över vad som är rätt eller fel? Vem är jag som journalist? Vad jag vill ha sagt och vad har folk hört?  Och ska man straffa dem som inte tycker som man själv eller debattera ett viktigt ämne så att fler kan få delta? Jag tror engagemanget för att delta i den debatten är stor, därför skriver jag detta på min blogg och inte i ett mail direkt till Martin


Åtgärder

Information

10 responses

17 10 2008
PO Mediakonsult

Jag vet inget om debatten i fråga men jag är övertygad att ni båda vill att affärsmodellerna inom tidningshusen skall bli något bra. Och eftersom nätet är framgångsrikt i volym, men inte i intäkter gäller det att finna affärskombinationer. Då menar jag mellan tidning och nätsatsningen hos tidningshusen.
Det finns mycket som kan göras, men det är att ta fram nya affärsmodeller som är a-o för branschen. Lycka till. Jag läser papperstidningen och är på nätet, såldes finns jag i två kanaler.

17 10 2008
Årets mediabråk? | Stora Ord

[…] Resumé-Viggo får syn på det här: En hätsk ordväxling mellan Martin Jönsson på Svd och TU:s Anna Serner. Så hätsk att Martin avbokade ett inbokat föredrag… Det har potential att bli något i […]

17 10 2008
Anna Serner

Jag håller helt med om att det är nya affärsmodeller som gäller. Tidningarna har oftast väldigt starka varumärken, vilket räckviddssiffrorna visar. Det gäller att lyckas kapitalisera på dessa varumärken oavsett kanal. Jag tror absolut det är möjligt!

20 10 2008
Veckan som gick - vecka 42 at Same Same But Different

[…] och Anna Serner är lite svårtydbar. Vad är det som de bråkar om egentligen? Anna Serners inlägg är här. Jönsson kontrar med ett megalångt inlägg. Själv blir jag extremt fundersam över det […]

20 10 2008
PO Mediakonsult

Tack Anna, naturligtivis har du fattat gloppen. Och jag har som lite ålderman i debatten, har tidningarna under många år haft goda upplagor över en lång tid. Men den tryckta tidningen som mjölkko börjar sina. Och då måste nya affärsmodeller till, och kombinationer med andra kanaler inom tidningshusen är kanske en framkomlig väg.
Släpp loss folket med idéerna som kan skapa. Tidningarna har starka och välrenomerade varumärken, men inte i all evighet, om inget görs. Räckvidssiffrorna är nu mera valutan, gentemot köparmarknaden. Prata inte i dag om upplagor, de minskar, peppa tidningsfolket med andra fakta.

20 10 2008
Anna Serner

Är jag svårtydbar? Det ska jag inte vara. Jag tycker främst två saker:
1, Jag vill ge en motvikt till de många negativa profetior runt hur det går för svensk dagspress, och hur det kommer gå i framtiden. JAg tycker den behöver balanseras.
2, Jag tycker att när man förespråkar att tidningar ska ut på nätet som Martin gör så ska man ta debatten där. Jag skrev ett blogginlägg han hade åsikter om vilket han framförde i mail. Jag tycker bara att i en ny värld där bland annat han påpekar att man ska lyssna på läsare, våga finnas ute i en realtidsdebatten och våga ha en dialog så skulle han tagit den i den kanal han själv förespråkar så starkt.

24 10 2008
mymlan

@Anna: När du svarar SSBD kanske du ska göra det hos SSBD… annars är risken att vi missar det.🙂

24 10 2008
Anna Serner

🙂 Det har du rätt i. Jag försökte just, men kunde inte längre.

24 10 2008
mymlan

Ajdå. Det fungerade alltså inte att kommentera?

25 10 2008
Anna Serner

Nej, eller så fattar jag inte. Nu har jag i vart fall försäkrat mig om att jag har en ping-funktion när jag själv länkar.

Kommentera

