Varumärkes Corporate Bulls-t

4 11 2008

Idag var jag på Trendgalan. Där talade Thomas Gad, ”varumärkesguru”. Han talade om Relationship Brands i motsats till Transaction brands. De senare bygger på relation med kunderna, där man byggt sitt varumärke genom att vara äkta, ha en dialog med kunden och givetvis vara fylld av CSR. Dessutom ska man bygga varumärket genom storytelling. De tidigare är dåtidens masskommunikationsmärken, där investeringen låg i att bygga varumärket genom köpt reklamtid. Det fungerar inte längre enligt många.

Inget fel med i allt detta. Det är mer problemet att det dels inte är så lätt och dels att det inte är något nytt under himlen. När man, som Gad gjorde, hittar roliga reklamfilmer (Cannes-vinnare för minst 3 år sedan) som visats på köpt reklamtid visar man inte alternativen till köpt reklamtid. Eller väljer Nike som exempel, som säkert har en minst en miljard i marknadsföringsbudget, vars CSR-medvetande byggdes EFTER det att konsumenterna via nätet avslöjade deras barnarbete.

Alla varumärkesbyggare vet att man idag ska vårda sina kunder genom att lyssna och prata med dem, men hur gör man det om man är en marknadschef för ett medelstort företag med en medelstor budget. Som kanske ändå har en miljon kunder? Att ta Nike som exempel hjälper inte. Inte heller att prata om relationer som om detta var något nytt.

Jag önskar helt enkelt att alla gurusar slutade upprepa det vi alla vet genom corporate brand bulls-t och istället tog marknadsmänniskors utmaning på allvar.


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: