Medievanor på hemmaplan

5 11 2008

Amerikanskt presidentval. Familjen trött och ingen orkar sitta uppe på valvaka. Själv prenumerar jag på DNs nyhetstjänst och vet att när jag kommer upp på morgonen 06.00 så ligger svaret i min mobil.

Min dotter, snart 16, deklarerade att även hon skulle gå upp kl 06.00 för att följa valet på TV från soffan. (Hon tycker skolan borde givit ledigt för denna viktiga händelse!) Jag höjer förvånat på ögonbrynet. Hennes politiska intresse har hittills lyst med sin frånvaro.

Hon går faktiskt upp 06.00 på morgonen och lägger sig i soffan framför TVn. Efter ett tag ser jag vad hon tittar på. Kanal 5 där Filip & Fredrik valvakar!

Är det ett tecken i tiden? Kanal 5 som gör roligare TV, och har lyckats bäst i målgruppen Unga Vuxna, tycker att presidentvalet är roligare TV. De själva är inte trovärdigare TV, men jag tror att jag hellre ser att min dotter följer ”roligare” presidentbevakning än ingen alls. Eller?

Svår utmaning för medier att behålla sin viktiga roll som tredje statsmakt och samtidigt desperat vilja nå Unga Vuxna. I morgon har vi slutkonferens i vårt projekt om just Unga Vuxna. Det finns platser kvar!


Åtgärder

Information

3 responses

5 11 2008
Jardenberg

Anna, jag förstår faktiskt inte hur du menar. Det är väl svårt att tänka sig trovärdigare rapportering än det som Filip och Fredrik gjorde – det var ju extremt tydligt varudeklarerat. Jag är helt övertygad om att den sortens tv, den sortens ställningstagande, det formatet är en otroligt viktig beståndsdel framöver.

Den objektiva rapporteringen kanske hör bäst hemma på wikipedia…

Men som du ser i den här posten (bland andra, många har skrivit om programmet) så är det varken svart eller vitt.

6 11 2008
Anna Serner

Jag tror du precis förstod vad jag menade!
Trovärdighet har olika innebörd, inget är svart eller vitt. Men jag vet att lärarna i min dotters skola inte accepterar Kanal 5 som en källa, till skillnad från ex DN.
Det är den klassiska debatten om ”fin eller ful” och ”ytligt eller vetenskaplig” bevakning. Kvällstidningarna har ju levt med den länge, och debatten har bara börjat.

6 11 2008
Jardenberg

OKI, men skolan i allmänhet anser inte att wikipedia är en godtagbar (del-) källa heller, och det är ju lika fel det. Så skolans uppfattning om vad som trovärdigt eller inte tror jag vi ska lämna därhän. Vi, och publiken bygger våra egna uppfattningar om vad vi vill tro på.

Jag uppfattade det som att du menade att Filip och Fredrik, och deras program, inte var trovärdigt. Skönt att det inte var så du menade. Då är vi överens.

Mer passions-tv till folket, alltså.

Kommentera

