Flatrate är nyckeln till framgång

6 11 2008

Jag sitter på Mobile Focus 2008. Första gången för mig, men det är mycket folk. Antagligen beroende på att det är inom mobilen mycket händer just nu. Datatrafiken över mobilen har ökat med 400% det senaste året.

Inledningsvis berättade Benjamin Joffe från +8* om marknaden i asien. Nyckeln till framgången för det mobila undret ligger i intäktsfördelningen i japan som är ca 92/8% till innehållsproducenterna och att konsumenterna får en flat rate som ger en förutsebarhet när man använder sig av mobilen.

Sedan har alla talare återkommit till detta. Allt från Jan Helin från Aftonbladet, som försöker skapa ett plattformoberoende läsare av Aftonbladet genom taggning, till Stefan Vlachos, Viasat, som vill få konsumenterna att titta på TV via sin mobil.

Panelen, och publiken, var annars överens om tron på just taggning. Både för medier och för dagligvarukonsumtion.

Jan Helin beskrev varför de bestämde sig för att starta sitt nya affärsområde Aftonbladet mobil so ansvarar för taggnigen:

  • Plattformsoberoende läsande
  • Möjlighet till att förlänga nyheten i papperstidningen (Hur gick rättegången?)
  • Dialog med läsarna (röstningar)
  • Service (följ en akties utveckling i realtid)
  • Kundklubbar och annonslösningar

Vi får nog se mer taggning även i västvärlden. Men inte förrän kostnaden för konsumenten är förutsebar genom flatrate!


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: