Såga av grenen man sitter på

21 11 2008

Idag på ekonomiekot kunde man höra mig med flera vara kritiska mot pappersindustrin. Skälet är att de vill höja priserna på papper med 15-20%. En av de stora kunderna är dagspressen.

Lägre volymer gör att de måste höja priset menar pappersindustrin. Inte bara jag tycker det verkar kortsiktigt tänkt. Men pappersindustrin förstår inte argumentet att det inte är så bra att såga av den gren som man sitter på. Höjda priser kommer inte kunna sugas upp av köparen utan kommer att drabba konsumenterna. Tidningarna är några som går in i lågkonjunturen med vetskap om att det kommer bli tufft. Läsandet ökar men upplagorna sjunker och ett annonstapp har man redan noterat. Pappersindustrin riskerar att bidra till att öka tappet på prenumerationer, vilket kommer ge dem ännu lägre volymer. Är det så klokt tänkt?

Andra håller med mig. Anders Ericson på Sveriges Annonsörer är en. På hans blogg kan man dock läsa att tidningarna inte ska oroa sig för svaret heter att läsarna finns på nätet. Vilket är sant, förutom i svaret ligger inte ännu lösningen på affärsmodellen.

Lars-Erick är en kille (mogen enligt egen utsago) som snabbt gjorde en Ipred-koppling: ”Ge tidningsutgivarna rätt – och skyldighet – att maila (nåja, om man inte hittar något säkrare sätt) till domstolen och begära ut IP-numren till de förskräckliga datanördar som läser gratis. Sedan kan utgivarna skicka fakturor till läsarna. Ett par tusen kronor per nedladdning kan vara lämpligt. Det blir sådär en tio-tjugo tusen per dag. Betalar de inte så stäm dem till domstol bara och begär hundratusen per dag och tidning.”

Ja, man tackar för rådet. Känns bättre om hela industrin har en förståelse för hur man ska överleva. Att sätta priser på en oligopolmarknad som slår ut kunderna kommer inte hjälpa Sverige ur lågkonjunkturen direkt.


Åtgärder

Information

4 responses

23 11 2008
Josef Boberg

Hmmm… – Anna Serner – Varför bara begränsa målsättningen till ”hur man ska överleva”❓

Visst finns det väl mera kreativt än så att tänka/göra❓ 🙄

23 11 2008
Veckan som gick - vecka 47 at Same Same But Different

[…] fler och rapporter talar för kommande svårigheter för papperstidningen. Anna Serner kommenterar de stigande papperspriserna här. Frågan man ställer sig är varför ständigt ökande internetannonsering inte verkar få […]

24 11 2008
Anna Serner

Josef, du har rätt förstås! Kreativiteten från det digitala ser vi allt mer direkt från tidningshusen. Jag är väl för luttrad från förra lågkonjunkturen för att tro annat än att under en kommande period så kommer vi inte kunna se några exploderande försäljningssiffror från nät och mobil. Men därefter ska förhoppningsvis räckviddssiffror från alla kanaler finnas tillgängligt, och det borgar för samlat ökad annonsintäkter.
På lång sikt är framtiden ljus!

24 11 2008
Josef Boberg

Javisst – Anna Serner – ”På lång sikt är framtiden ljus!” håller jag helt med om, verkligen… – men jag är själv övertygad om att den är det på kort sikt också, faktiskt…

Det enda som behövs är att fler och fler börjar med att ta saker och ting i ”egna händer” = mer och mer Lever i Frihet ! = mer och mer ger ”blanka faen” i vad wåra MaktPyramid-MaktElit-Nissars/Selmors GalenPannor ”hittar på” = Bingo för ALLA❗ 💡 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: