Vems intressen ska man tjäna?

1 12 2008

Idag är jag gästbloggare på Samesamebutdifferent (SSBD). En hyllad blogg som tar upp viktiga mediefrågor.

I deras ”veckan som gick” skriver de om sin egen uppmärksamhet över hur Twitter bevakade terrorattacken i Bombay. På SSBD reflekterar Niclas över hur bra det är med en total uppdatering av alla världens terroristattacker. Terrorism är ju en form av  propaganda genom vålds-PR. Ska vi verkligen ställa upp på det?

Jag tänkte samma tanke när jag i morse fick ett lösblad i brevlådan som agerade mot FRA. Det gör ju vi inom TU också, men det tog inte lång tid att läsa mellan raderna för att förstå att det var en främlingsfientlig organisation som tagit en opinionsstark fråga för att driva sina egna särartsfrågor.

Jag tänker inte här nämna deras namn, av det enkla skälet att jag inte vill ge dem gratispublicitet. Jag har möjligheten som inte är en utgivare som har ett allmänt uppdrag att förmedla nyheter. Men jag tror alla utgivare bör fundera på vilket sätt man bevakar terrorattacker för att så lite som möjligt ge dem det utrymme de vill ha. För vems intressen ska tjänas, allmänhetens eller terroristernas?


Åtgärder

Information

One response

1 12 2008
Josef Boberg

Apropå: ”Vems intressen ska man tjäna ?”

Det finns väl bara ett Intelligent svar på det = sina egna – eller ?

Kommentera

