Eurobest

2 12 2008

Sitter på seminarierna på Eurobest. Ni vet den europeiska festivalen för reklam som går i Stockholm just nu.  Jag lovar att återkomma med mer reflektioner om innehållet i morgon.

Men först, en reflektion om hur tomt det är! Det är som om medier inte förstått att det finns en poäng att förstå hur den bästa reklamen tar sig uttryck och vägar. För det är knappt några medierepresentanter här (undantaget Danne Morén från Citypaketet). Kunden, annonsören alltså, är inte heller här vilket också är märkligt. Annonsörerna är de som ska konkurrera om uppmärksamheten, här får de se vad som är nyskapande.

Annonsörerna skulle kunna bli bättre reklamköpare. Kanske även bättre på att köpa medieutrymme när de ser vilka alternativ som kan användas. Medierna skulle kunna lära sig av att förstå kundens behov i denna knivskarpa konkurrens. Och att förstå kundens behov gör det lättare att sälja, vilket ju inte är fel i en lågkonjunktur. Men det ger också en nöjdare kund.  Win-win alltså.

Det är inget nytt att det är reklamare som vill kolla in utvecklingen och låta sig inspireras, men det är synd att de är så ensamma.


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: