Hello – Goodbye

31 12 2008

Dags för ett nytt år. Och därmed är mitt första år på TU nästan till ända. Ett och annat har jag lärt mig, ett och annat har jag ännu inte förstått och ett och annat hoppas jag få klarhet i under 2009.

2008 har för mig präglats av att först och främst lära känna min arbetsplats och medlemmarna. Vissa kände jag redan innan från min tid på reklamförbundet. Efter snart ett år tycker jag att jag börjar komma in och sätta min prägel. Bland annat har jag flyttat från mitt 50 kvm ensamma rum till ett mindre öppet landskap med sex andra medarbetare. Ett steg på vägen för ett modernare TU. Och roligare! Min inställning har alltid varit ”the more the merrier”.

Förvånansvärt många nya ansikten var det bland medlemmarna. När man är på reklamsidan brukar medierna vara måna om att ha en relation. Så har inte alltid varit fallet. Så jag har lärt mig att jag inte kunde tidningsbranschen så väl som jag trodde. Jag har lärt mig att upplagetappet i Sverige inte alls är så stort som man kan tro om man bara läser Resumé och Dagens Media (eller lyssnar på reklamare). Jag har också insett vidden och ansvaret av att vara det trovärdigaste mediet efter Public Service. Tidningshusen är starka, trovärdiga och har en fantastisk räckvidd. Bra att ha i ryggen när man går in i tuffa tider.

Jag har också lärt mig hur viktigt att vara tydlig när man pratar om läsarmedverkan kontra läsarkommentarer. Jag inledde min tid på TU genom att i Internet World häva att jag inte tycker att en tidning som öppnar för läsarkommentarer per definition är interaktiva. Att bara släppa in ”tycka-tillare” är inte läsarmedverkan. Vad jag inte tänkte på är att alla läsarkommentarer inte är som hos Resumé och Dagens Media, gudskelov, och att det är som att svära i kyrkan om man andas något om inskränkning på internet. Jag har nu lärt mig att vara tydlig med att läsarmedverkan är nödvändigt, och att ibland sker den som läsarkommentarer. Därför var det ganska kul nu när jag i Dagens Media utnämnde bland annat en flipp och flopp under 2008. Min flipp blev bloggbävningen i FRA-frågan. Bloggbävningen var ju verkligen ett fantastisk exempel på medborgar- och läsarmedverkan som fick gammalmedia att vakna i elfte timmen. Min flipp fick dock en läsarkommentar (som inte ligger kvar) som levde upp till den vanliga Dagens Media-standarden. ”Att Anna Serner hittar på ett ord som inte finns visar hur illa lämpad hon är för sitt nya jobb”. Det kan man förstås få tycka ändå, men att själv ha missat Blogge Bloggelitos bevingade uttryck, som satte prägel på hela medie- och språkSverige och får 8490 träffar om man orkar söka på google, sänker trovärdigheten i betygsättningen av mig något.

Förövrigt har 2008 främst handlat om förberedelsen för den medlemsprocess som ska besluta om TU ska delas. Där arbetsgivardelen ska fusioneras med MIA till Medieföretagen, och branschdelen rustas för att möta en kanaloberoende medieutgivning. Det betyder juridik, samtal, visioner men också ny design, ny hemsida och nytt kontor. Spännande!

Så hej då 2008. Under 2009 ser jag fram emot snabba steg mot en förändring av både TU och medielandskapet. Det jag kommer sakna är Martin Jönssons medieblogg. Ansvaret vilar nu tungt på SSBD (samesamebutdifferent) och de andra att orka upprätthålla den egna höga standarden så att tomrummet inte blir för stort efter Martin.

Gott slut och Gott Nytt!


Åtgärder

Information

One response

4 01 2009
Året som gick - 2008 at Same Same But Different

[…] andra – att sakna hans blogg och analyser, och det är inte utan en viss press vi läser att han och andra lägger stort ansvar på oss att förvalta diskussionen om medier i Sverige. Vi lovar att göra […]

Kommentera

