De mystiska unga

13 01 2009

Idag var jag med i brainstorm arrangerad av Studentmedia. Temat var deras nya idé om en undersökning som går på djupet hos just ungdomar i olika frågor. 

Jag och Patrik Sandberg, nyheter24.se (fd Starcom) och Zophiah från Bizkit Patrol fick vara med och fundera över vad Studentmedia ska fråga ungdomarna om vad gäller kommunikation och media. Vad är inte frågat redan, och vad vill vi ha svar på?

Mycket är ju frågat, men vi kom på många ytterligare frågor. Vilka medier går de till beroende på vilka nyheter de letar efter? Hur ofta köper de vad de ser i bloggar? Tycker de att bloggar som är kopplade till en mediesajt är intressantare att läsa än en fristående bloggare, eller tvärtom?  Vad är deras attityd till när olika avsändare använder olika kommunikationskanaler? osv osv

Intressant hur oerhört nyfikna på ungdomar vi är i deras roll som mottagare, medskapare och konsumenter av medier. Hur många frågor vi har men ändå så lite svar. Våra funderingar kommer som sagt resultera i en undersökning riktad till ca 10 000 msn-användare. Vi får se hur många svar vi får i början på april. Jag återkommer då!


Åtgärder

Information

4 responses

13 01 2009
Bisonfredrik

Borde ni inte även fråga hur ungdomar ser på sig själva i rollen som producent av nyheter/information och hur växlingen mellan de olika lägena går till? Ena stunden passiv mediekonsument, andra stunden redaktör för det personliga nyhetsflödet liksom. Vad är en nyhet och vem får man den ifrån? Kan en nyhet levereras i ett statusmeddelande på Facebook? Vilken källa värderas högst?

Bara nåt jag tänkte på…

13 01 2009
Anna Serner

Jag ska tipsa Studentmedia. Vi var inne på det du nämner i lite olika ordalag, men du formulerar det bra!

13 01 2009
Bisonfredrik

Ja, det var ju lite det jag jiddrade om på Trendgalan. Ett inlägg från förra våren om du vill veta mer: http://bisonblog.blogs.com/blog/2008/06/live-frn-rebo-6.html

13 01 2009
Anna Serner

Ja, det var det du var inne på. Det kommer vara en ny panel när svaren från undersökningen presenteras, kanske finns det mer tid att analysera svaren då än på Trendgalan…
Ska kolla inlägget!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: