Affärsmodellen för nätet på Spelplanen

5 02 2009

Idag är det Spelplanen (TV-branschens årliga sammankomst – numera lika relevant för alla som befinner sig på de digitala plattformarna).

En ödmjuk kille, Sorosh Tavakoli från Videoplaza, har givit sig på att räkna på om det finns en affärsmodell för rörlig bild på nätet. Ödmjuk säger jag eftersom han själv framhöll att detta aldrig tidigare gjorts eftersom alla anser att det inte går.

Han har räknat  (med hjälp av medierna och Mediacom) på den enda valuta som är intressant idag – antal ögonpar. Han har jämfört vad man får betala i annonspengar i broadcast vs. online.

Om man vill nå 1000 par ögon i ålderskategorin 17-74 så får man först utgå ifrån att en spot i TV kan vara ca 30 sek medan motsvarande en spot (kan vara overlay eller i bannerformat) är i 15 sek och fler i antal.

Om man i broadcast räknar med 60% rabatt och 65% i primetime så kostar 1000 par ögon 1600 kr.

Om man online räknar med fler visningar och olika priser på format så kostar 1000 par ögon 1560 kr. Lika mycket!

Enligt Sorosh bevisar det tesen att det finns en affärsmodell på nätet som liknar den i broadcast (eller print kan man tillägga). Men ödmjukt tillstår han också att reklamaversionen är större på nätet – innehållet måste bli bättre! Samt att det är svårare (fortfarande) att nå stora mängder ögonpar – longtail är en verklighet.

Framgången för affärsmodellen menar han, som representerar en leverantör, är större förståelse för vilka budskap som lämpar sig online, samt behovet av formatstandards.

Det senare jobbar branschen på, alltså även TU och inte bara TV. Men innehållet i reklamen måste reklambranschen bli bättre på. Webbkampanjer signerade Farfar, F&B osv håller den högsta standarden medan banners fortfarande lämnar MYCKET övrigt att önska. Det är inte alls en omogen bransch, den är bara nonchalerad. Kanske kan Guldäggets nya uppdelning i kategorin Internet kan göra skillnad.


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: