Från bilindustri till kultur

18 02 2009

Världen är under omgörning. GM hotar att lägga ned SAAB, men Maud Olofsson tror inte på statligt ägande utan på industrins förmåga att ändra verksamhet så att arbetstillfällena hamnar på andra ställen. Som hände vid varvsindustrins fall.

Jag tror som Maud, men jag tror att även regeringen måste fundera över vilken som kommer bli vår nästa framtidsindustri. Allt snack om att produktindustrin övergår till en tjänsteindustri har inte förändrat regeringens syn på vem som har ansvaret för vad.

Maud på näringsdepartementet har ansvaret för den döende bilindustrin medan Lena på kulturdepartementet har hand om media- och  kommunikationsindustrin. Alla kommersiella medier, där bara dagspressen omsätter 18 miljarder årligen, bidrar till kunnandet för hel informationssamhället. Här ingår journalistik, reklam (i alla dess former), webbteknik, publiceringsteknik osv osv 

Innehållet som produceras av medierna bygger mycket av innehållet i teletrafiken för operatörerna, vilket i sin tur är en svensk miljardindustri som lyder under näringsdepartementet.

Så Maud kanske skulle fundera själv på vilken industri hon tror kommer bli Sveriges viktigaste i framtiden? Sverige är redan världsledande inom utvecklingen av tidningars nyhetssajter och reklamen på webben. Näring eller kultur?


Åtgärder

Information

2 responses

2 03 2009
Mike

Just passing by.Btw, you website have great content!

______________________________
Don’t pay for your electricity any longer…
Instead, the power company will pay YOU!

2 03 2009
Anna Serner

🙂 Thanks.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: