En spricka i äggskalet

2 03 2009

Jag har varit på sportlov och hunnit läsa en bok. The White Tiger, handlar om en lågkast indier som arbetar som chaufför. Han beskriver sin plats i bilen som att befinna i sig i ett ägg, som alla rika gör hela tiden. Utanför bilen kämpar miljontals indier för att överleva utan tak över huvudet, ibland svårt sjuka och ofta utan lön. Inne i ägget syns inte detta.

Idag fick mitt äggskal en spricka. Jag skulle flyga hem från Zûrich med dotter och hennes kusin. Vi skulle sitta absolut längst bak. Redan när vi kom ombord planet hördes någon desperat skrika ”HELP”. Den välkomnande personalen gav ingen förklaring, men på en fråga visade det sig att det var en man som skulle avvisas via Sverige till Irak. Han satt naturligtvis också absolut längst bak, omgiven av två vakter. Gråtande och skrikande led han ut sin ångest mitt bland solbrända alpresenärer. Vakterna tystade honom med ett pedagogiskt ”shut up”.

Han lyckades få kaptenen att komma två gånger. Andra gången protesterade en del passagerare över det förödmjukande att forsla honom som ett djur bland oss andra. Bland barn. Det slutade med att han togs av planet och vi andra kunde glida in i vårt ägg igen. Som om inget hade hänt.

Det var trettio hemska minuter för oss. För honom handlade det om hans liv. Jag vet inte om det var bäst för honom att tas av planet. Just nu sitter han väl i en cell och väntar på nästa avvisning. Jag vet inte heller om jag egentligen tycker det är så hemskt för oss andra, inklusive barnen, att bli påminda om hur andras verklighet kan te sig.

Men vem tänkte ut att hans liv var värt tre reguljära biljetter i det billigaste planet? 

Förra gången jag drabbades av hur andras liv kan te sig var när jag skulle överlämna ett protestbrev till ambassaden för Dawit Isaak. Deras ointresse, deras maktspråk var tydligt och iskallt. Och otäckt. Det är bra att väckas i sitt lilla äggskal. Att påminnas om att det är värt att kämpa för alla människors lika rätt. Världen och Sverige har långt kvar innan vi är där.


Åtgärder

Information

2 responses

3 03 2009
Anna Serner

dotter och kusinBARN om jag får be

4 03 2009
Anna Serner

kusinBARN! Korrekt!

Kommentera

