Tyngd att påverka

7 03 2009

I veckan har bonusprogrammen blivit aktuella igen. Orsaken är de giriga direktörerna inom Volvo, SEB, statliga bolag och säkert många många fler som vill ta bort taken i bonusprogrammen. De genomför i vissa fall också utbetalningar av bonusar samtidigt som fackförbunden föreslår sänkta löner för att rädda jobb.

Att näringslivets toppar är så uppenbart omdömeslösa är både obegripligt och motsägelsefullt. Jag trodde kanske att de tjänar mycket pengar just på att ha gott omdöme… Men en annan obegriplig sak är hur de reagerar på medias granskningar. De flesta tidningarna och nyhetsprogrammen i radio och TV har haft bonusarna som förstanyheter. Men inte förrän Janne Josefssons ‘Uppdrag Granskning’ väljer att skildra det vi alla redan vet börjar man reagera. Reinfeldt ska se över regleringarna för de statliga bolagen och Volvos ledning börjar backa.

Ska det verkligen till ‘Uppdrag granskning’? En tankeställare för både medierna och de som granskas. Hårdvinklingar är ju kännetecken för ‘Uppdrag Granskning’. Ska lomhördheten inom näringslivet tvinga fram mer sådant, samtidigt som diskussionerna om mediedrev knappt lagt sig efter Marklund-diskussionen?

(Där undrar jag förövrigt vilka roller dessa två journalister; Marklund och Josefsson, har. Igår lät hallåan i SVT Josefsson bemöta vad Marklund hade sagt om honom i ett intervjuprogram. Vem i övrigt har fått det utrymmet någonsin??!)


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: