Långa män får högre lön

8 03 2009

Tiden går fort när man har kul. Det är dags för Internationella Kvinnodagen igen. Bra eller dåligt? Svaret kom delvis från min 16-åriga dotter sade: ”Jag tycker inte om Internationella Kvinnodagen. Vad är det resten av året, Internationella Mansdagarna?”

Tyvärr bidrar dagen inte mycket till jämställdheten, men den brukar ändå klara av att göra lite gott tycker jag.

Tex att lyfta några kvinnliga förebilder. Idag lyfter DN BaffinBabes, fyra kvinnliga äventyrare som visar att allt är möjligt. Själv lyfter jag gärna Carina Lundberg Markow som vågar svära i näringslivets kyrka.

Flera tidningar granskar också hur jämtälldheten är idag, som tex i NSD (Norrländska Socialdemokraten)  , HD (Helsingborgs Dagblad) och Sydsvenskan. Vissa göra jämförande beskrivningar med kvinnors situation i världen, som i NWT (nya Wermlandstidningen). och Barometern. I jämställdhetsarbete är det viktigt att komma ihåg historien, den skildrar tex SvD (Svenska Dagbladet).

Vissa tidningar skriver inget som jag kan hitta på nätet. Man kan å ena sidan säga att de gör som de brukar, låter bli att aktivt driva en feministisk linje, å andra sidan kan man undra om de är så ointresserade att de helt enkelt glömt bort dagen?

I alla dessa iakttagelser, fokuserade till en årlig beskrivning, dyker det upp en nyhet som för mig är det största hindret mot en verklig jämställdhet och en möjlighet att inte behöva göra dessa årliga nedslag. I DN idag finns idag en notis om ett forskningsresultat som visar att långa män får högre lön. I snitt får de som är 10 cm längre än snittet 6% högre lön. Nu skapas teorier om att detta kan kopplas till uppväxt och kompetens (i detta fall den kognitiva förmågan att ta in och tolka information).

Välkommen till kvinnornas värld där brist på kompetens alltid ska vara svaret på lägre lön. För mig finns ett mycket vettigare svar; förväntningar och norm. I dagens samhälle ska man vara en vit medelålders man för att slippa bevisa att man är normal. En man ska vara manlig, och en man som är 10 cm under snittlängden lever inte upp till normen. Alla som inte lever upp till normen har andra förväntningar på sig, kvinnor som korta män som invandrare. Vi behandlas helt enkelt inte lika som normen. Förväntningar kan man bara förändra genom att våga se dem och inse att vi alla bidrar till dem. Att desperat forska om korta män har sämre kognitiv förmåga och om kvinnor saknar biologiska förutsättningar att bli ledare är bara tecken på en rädsla för att inse att svaret inte är genetiskt utan socialt. Inga enkla lösningar alltså, och så länge som man inte inser det får vi nog fortsätta fira Internationella Kvinnodagen en gång om året.


Åtgärder

Information

2 responses

11 03 2009
Göran Subenko

Hej Anna. Jag la också märke till den här artikeln och hajade till lite. Väl medveten om att kvinnor generellt har lägre lön än män vill jag ändå droppa en fundering. Tror du att de har kollat om långa kvinnor har högre lön än kortare kvinnor? Jag vet att jag ibland har tänkt på att så kallade framgångsrika kvinnliga programledare i TV ofta är påfallande långa, men det säger ju inget om vad de tjänar. Möjligen är det så att långa (och förmodligen slanka) människor röner större framgång i samhället på alla möjliga plan?
Göran

11 03 2009
Anna Serner

Jag tror precis som du att långa kvinnor är slanka kvinnor. Det betyder enligt normen bra profiler att visa i TV-kanalen…

Kommentera

