Vad slår en kraftfull printannons?

23 03 2009

Idag arrangerar vi reklamtävlingen Best Yet. Den vänder sig till unga reklamkreatörer som tävlar i att göra en printannons för en uppdragsgivare (i skrivande stund fortfarande hemligt).

Man kan undra hur modernt det är att en tävling bara premierar en mediekanal när landskapet ser ut som det gör. Bra fråga, samtidigt ska man inte underskatta tinningarnas räckvidd. Att nå upp till en  miljon läsare med en kraftfull annons ska man inte underskatta. Ja, man skulle strunta i antalet och titta på kvaliteten. Alltså är det rätt läsare? Inte sällan är det faktiskt det! 

Att gå i en tidning med en annons som inte tar för sig, inte kommunicerar och inte syns utan tvärtom tröttar ut de reklamtrötta konsumenterna är inte välinvesterade pengar. Inte i sig och inte heller bara för att det finns digitala medier.


Åtgärder

Information

3 responses

9 04 2009
Dan

Bra frågor Anna, och jag håller med dig.

Men jag tycker att det til stor del är just det som tidningar själva gör. Säljer in medieutrymme och bjuder på annonskreationen. Och gör där sällan annonser som tar för sig.

Som reklambyråman ser jag detta som en av mina absolut största konkurrenter.

9 04 2009
Anna Serner

Annonser som inte tar för sig är lika illa oavsett vem som står bakom. Jag trodde faktiskt att inhouse-byråer på tidningar nästan var ett minne blott, att det skulle vara en av dina största konkurrenter?
Allmänt sett är det naturligtvis inget principiellt fel att en tidning säljer annonsutformning, eller att annonsörerna gör det själva heller, men ofta behövs det ett professionellt utifrån- in perspektiv för att reklam ska lyckas ta för sig. Svårt om man inte är specialiserad på just det.

14 04 2009
Dan

På den ort jag är verksam är det ett mycket konkret konkurrens. Kanske är det ett icke-storstads-fenomen?

Detsamma gäller lokala TV4-fönstret mm.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: