Unga -frälsare eller bödel?

21 04 2009

Dagspressen i USA har en tuff tid, inte som bilbranschen men nästan. Många tror att svenska marknaden har samma förutsättningar. Peter Wolodarski för ett intressant resonemang om krisens bakgrund, tron att det ska vara gratis med nyheter, och vad som kan komma ut av det, ett gemensamt förhållningssätt från medierna vilja att ta betalt.

I gårdagens Aktuellt (11 min in i programmet), där jag var med, visades nattsvarta bilder från den amerikanska marknaden. Och idag på morgonen var jag med i Studentmedias panel över deras trendindex om ungdomars syn på media, kommunikation och reklam.

Det är ju främst de unga som alla tittar på, de som är uppvuxna med gratis. Nästan med religiös inställning följar man dessa människor som är morgondagens framtid (idag var det 250 som kom på frukostpanelen!) Om man ska tolka den amerikanska tidningsmarknaden så är de även morgondagens bödlar.

Jag tycker man ska börja sansa sig när man tolkar dessa unga. Hade man frågat unga för 10 år sedan om de läste en morgontidning eller tänkte prenumerera på en var svaret ofta nej. När de kommit in i familjelivet (inte längre ensamhushåll) och fått fast inkomst så blev de ändå prenumeranter. Naturligtvis kommer inte alls lika många av dagens unga bli det, men att tro att unga ska veta sina prioriteringar om 10 år är inte realistiskt. Frågar man dem idag vilka kommunikationskanaler som de INTE tror på i framtiden så svarar 85% mikrobloggar (Twitter, bloggy).

Vilka slutsatser kan man dra av det annat än att frågan är för tidigt ställd? Och därefter nyansera bilden på framtiden för tidningen, oavsett kanal.


Åtgärder

Information

12 responses

21 04 2009
Stefan Hyttfors

Jag håller med dig, det ger antagligen inte så mycket att fråga ungdomar vilka kommunikationskanaler de tror på. Frågan är snarare hur dessa ”kanalers” utveckling ska finansieras. Så länge tidningar fokuserar på pappret får de tyvärr vänja sig vid tanken på den där fattiga nattsvarta dödsbädden. Mikrobloggar har inte det problemet.

21 04 2009
Anna Serner

Det är sant, men tidningarna fokuserar också för fullt för att försöka hitta affären utanför pappret. Förhoppningsvis lyckas de!

21 04 2009
Dagens ungdomar - morgondagens bödlar av pappersmedia « Newsdesk PR 2.0

[…] ungdomar – morgondagens bödlar av pappersmedia Posted on April 21, 2009 by dojan Anna Serner, VD på TU, skrev nyss ett intressant inlägg i debatten om ny och gammal medias vara eller icke vara i framtiden. Om jag tolkar Anna rätt så […]

21 04 2009
S.P Burström

Du säger att USA inte är Sverige. Men Tyskland och Danmark. På vilket sätt skiljer vi från dessa länder och varför kommer inte Sverige gå samma öde tillmötes?

Hur papperstidningen ska vinna över nätet (eller ens vara ett komplement) förstår jag inte. Att publicera på nätet är billigt, det går snabbare och är miljövänligt. Fördjupande reportage funkar på nätet. Att betala 20 kronor per nummer för att få en läskänsla tror jag inte på.
Som lobbyist har du betalt för att säga att du tror på papperstidningens framtid.

Möjligtvis kan läsplattor rädda tidningarna.

21 04 2009
Anna Serner

Skillnaden mellan Sverige och Tyskland (och i viss mån Danmark) är framför allt distributionssystemet som vi har. Det är vi och Norge, Finland och Japan som har säkerställt att hushållningstäckningen är så hög genom distributionsstöd. Det har skapat starkare lokala tidningar med lojala och trogna läsare, vana vid papperstidningen.

21 04 2009
robertmacli

Såg dig på Aktuellt och programledaren i fråga gick hårt på med de klassiska frågorna om framtiden för de tryckta tidningarna osv. Men en aspekt som ofta missas i diskussionen om nyheter på webben kontra tidningarna är läsbarheten. Du pratade bland annat om att tidningarna går mer på djupet mm, vilket var bra sagt, men överskådligheten i en artikel eller reportage är betydligt mer överlägsen i en tidning än på webben. Men så länge tidningarna blir mer rappa och kortfattade (högre tempo i berättandet, fler bilder och grafik) så tror jag nog att även de som är unga idag så småningom kommer att rätta in sig i tidningsläsarleden.

21 04 2009
Declaration of Internetional War | Reality Check

[…] increasing confusion and loathing – but we as a collective have always naively believed you to have our best interest at heart, and thus we have refused to take action against […]

22 04 2009
Fredrik Strömberg

Anna, skulle du kunna göra oss alla en tjänst och se om det verkligen är så att tidningsläsandet ökar med åldrarna. Jag har sett amerikanska undersökningar som faktiskt talar om motsatsen – att en åldersgrupp faktiskt minskar sitt tidningsläsande med åldern. Alltså, att den grupp som i dag är, säg 55-65 år – faktiskt hade en högre penetration av tidningsläsande när de var, typ, 25-35 år. Så, de dåliga siffror vi ser idag kommer alltså inte att vända med åldern – utan snarare tvärtom.

Det här borde TU ha hur mycket stats på som helst – kan inte du redovisa lite sådana. När dagens 65-åringar var 25, hur många av dem läste en dagstidning och hur många av dem gör det i dag?

Tror nämligen att det finns ett gamla hundar och deras sittande-beteende här – som det känns som att man aldrig tar upp. Har gärna fel, men är rädd för att det ser lite annorlunda ut…

23 04 2009
Anna Serner

Ska bli!

23 04 2009
Anna-kari Modin

Den forskning som är gjord i Sverige visar inte att läsningen går ner i äldre åldrar. Istället är det som så att de vanor du etablerar när du ”etablerar” dig som vuxen, typ bildar familj, får fast jobb, skaffar bostadsrätt och liknande, de vanorna behåller du i stort sett livet ut. Detta framkommer av JMG-forskaren Åsa Nilssons forskning om kohorter. Analyser av SOM-undersökningen som genomförts sedan början av 80-talet framgår att: av de som är födda på 40-talet har ca 80-85 % en tidning i hemmet, 50-talisterna ca 75% , 60-talisterna 65%. I varje generation minskar den så kallade hushållstäckningen med ca 7-10%. Men inom generationen är vanan stabil, år efter år. Det här förklaras bäst i en graf, som kommer i morgon.

23 04 2009
Ryktet om papperstidningens död är inte överdrivet « Nils Holmlöv

[…] av nilsholmlov Anna Serner, vd för Tidningsutgivarna, skrev för några dagar sedan ett inlägg med anledning av den utveckling vi ser i USA där papperstidningar går omkull till höger och […]

6 02 2013
Dagstidningarna dör i Sverige | Mr. Green - Swedish Blog

[…] i sin blogg att ungdomars medievanor är ointressanta för att avgöra dagstidningens framtid ”att tro att unga ska veta sina prioriteringar om 10 år är inte realistiskt.” Så långt är det lätt att hålla med Serner. Serners underliggande slutsats är att unga […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: