Reklamombudsmannen ber om hjälp

16 06 2009

Sveriges Annonsörer startade Reklamombudsmannen, vars verksamhet är att:

”Vi arbetar för etisk marknadskommunikation genom att:

  • ta emot anmälningar mot reklam,

  • granska och pröva om reklamen följer god marknadsföringsetik samt

  • vägleda och informera om vad som är god marknadsföringsetik.”

Ro har det engelska finsieringssystemet som förlaga. Det innebär att annonsörerna betalar en avgift som bygger på köpt medieutrymme. Varken sveriges annonsörer själva eller sveriges mediebyråer stöttar dock systemet i tillräckligt stor utsträckning. 

Nu går Ro ut och vill ha stöd från alla medier. TU betalar redan en årlig avgift, men det är klart att det inte behöver utesluta att enskilda medier också går in och stöttar ett system som syftar till att motverka lagregleringar inom reklamens luddiga område.

Ro hittas på nätet. Alla kan bidra!


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: