Ingen ny textreklamkommitté

20 08 2009

I journalisten har jag blivit intervjuad om hur TU ställer sig till hur redaktionellt innehåll riskerar att kommersialiseras. Jag tror att risken blir större i samma takt som klassisk reklam söker sig nya vägar. TV-programmet Färjan är ett exempel, men även vårens debatter om sponsring av artiklar i Veckans Affärer.

Som jag uttryckte det, och som min övertygelse är, så måste vi föra debatten om redaktionell integritet i framtiden. Detta för att bibehålla mediernas trovärdighet. Det innebär att vi över alla medieslag från organisationshåll måste göra tydligt att vi förstår vikten av en redaktionell integritet för att vi inte ska få en radio- och TV-lag även på andra områden.

Jag personligen tycker också det är självklart att vi ska samarbeta med andra intresseorganisationer, såsom Journalistförbundet, men jag vill vara noga med att poängtera att formerna för våra samarbete inte är (eller måste vara) formaliserat i en kommitté. Bara ordet kommitté känns gammaldags, och tolkar jag TUs medlemmar rätt så var de inte heller nöjda över hur textreklamkommittéen fungerade. 

Nya tider kräver nya former. Men det övergripande målet att bibehålla trovärdigheten i mediernas oberoende kvartstår.


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: