Marknadsbehov

21 09 2009

Jag brukar hävda att dagspress måste närma sig marknaden än mer. I förra veckan var jag på ett möte med bland annat reklam- och mediebyrårepresentanter. Frågan var hur de ser på dagspress som annonsmedium. Jag tycker jag fick stöd för min marknadssyn.

Nina Åkestam, planner och copywriter på Garbergs, utryckte en önskan till alla säljare på Sveriges dagspress. Hon önskar hjälp med kunskapen om hur de på reklambyrån ska samlat kunna nå sin målgrupp. Att gå i dagspress är oftast självklart menar hon, men sällan bara i dagspress.

Alltså vill hon inte höra säljargumentet varför de ska gå med en annons i vår tidning, eller vårt annonspaket, som har en räckvidd på x och upplaga på y. Utan hur annonsen kan samverka med andra lösningar – i allt från banners till event och direktreklam. Nina gav exemplet TV4 som ger ett smörgåsbord av kontaktmöjligheter, mycket tack vare sina långa ledtider i produktioner. Men TV, inte minst lokal-TV, är en konkret konkurrent till de flesta tidningar. Borde in tidingarna ta upp den säljidén?

Vad Nina efterlyser är det mediebyråerna säljer till sina kunder. Men många tidningar har direktkontakt med sina annonsörer. Antingen behövs kompetensen internt hos säljarna, eller så kunde säljavdelningarna bygga upp samarbeten med medierådgivare. Kanske mediebyråerna ska erbjuda sin tjänster, ompacketerade, till andra än bara annonsörerna?

Alla sätt borde prövas för att öka merförsäljningen. Medieutbildarna har utbildning i detta. Kanske värt att titta på?


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: