TU och opinionsbildning

11 10 2009

Bosse Hedin har gjort en bra beskrivning om Medievärlden, historia och framtid på Mindpark.

Han liksom en del andra undra varför TU nu så tydligt går ut och ändrar Medievärldens uppdrag. Så här svarar jag honom, men läs gärna hela Bosses inlägg här:

Ett förtydligande avseende opinionsbildningen. 
Vi på TU anser att vår bransch behöver en seriös bevakning. För att sprida kunskap om vår bransch till vår bransch, men även till andra intressenter till vår bransch.
Medievärldens uppdrag är att bevaka dagspressbranschen så att så mycket kunskap som möjligt kan spridas. Hur bevakningen sker, i form av ledare, åsikter, nyheter osv är Axels val. 
Är det att driva opinion? Ja, det kan man naturligtvis säga. Men den opinionen är ett resultat av ett redaktionellt arbete som har sin utgångspunkt i ett vanligt publicistiskt uppdrag – det granskande uppdraget. 
Tidigare har uppdraget att driva opinionen varit luddigt formulerat där Medievärlden har haft att agera TUs röst mot omvärlden. Det har gjort det svårt för chefredaktören att skapa en egen tydlig publicistisk röst.
Vi tror att vi på TU själva ska driva våra lobby- och opinionsverksamhet, men vi tror det blir lättare ju bättre och mer spridd Medievärlden blir!


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: