Niiu – ett nytt sätt

22 10 2009

Sitter på INMAs kongress i Liverpool. Jag har själv pratat under en punkt kallad ”Mind the Gap”, där jag försökte provocera fram att marknadstänk.

Min tes är att om man kan ta betalt för en flaska kranvatten kan man ta betalt för vad som helst, om man byggt sitt varumärke. På fråga till publiken om de tror på varumärken svarade faktiskt ett antal ”Nej”. Chockerande.

Efter mig kom Wanja Oberhof grundare av tidningen Niiu, en totalt individualiserad tidning. Snittålder på prenumeranterna är 27 år. Idén är att varje läsare bestämmer vilka nyhetskällor de vill ska fylla sin tidning. Avtal har slutits med ca 20 tidningar och 400 andra källor, ex bloggar.

Niiu behöver 5000 prenumernater för att gå runt, helårsprenumeranter antar man. För de har en speciell modell som liknar kontantkort. Eftersom unga har en verklighet där de reser, flyttar osv osv kanske man inte vill ha en tidning mer än en vecka, månad eller t o m en dag. De senaste tre veckorna har de sålt 2500 ex. Annonsörerna är mycket positiva. Och ändå är tidningen inte lanserad, de är fortfarande i testfas. Den 16/11 sker den riktiga lanseringen. Unge Herr Oberhof, han är rätt i målgruppen, har fått i särklass mest frågor!


Åtgärder

Information

One response

22 10 2009
Mats

Intressant att det finns tidningsfolk som inte tror att tidningar är varumärken och samtidigt undrar varför branschen (och den egna tidningen) har problem…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: