Team-lab.net

2 11 2009

IMG_0397Team-lab är en digital konsultbyrå (grundaren Inoko Toshiuyuki till höger på bild) som hjälpt en av Japans minsta rikstidning (av fem möjliga) att blir störst på nätet. Från ett tidningshus med väldigt nischade produkter som en affärstidning, en sporttidning, en familj osv skapade de en gemensam sajt Iza.

Iza har blivit störst av alla tidningssajter. Hemligheten är tre.

Den första är att de skapat en algoritm som gör att sajten Iza hamnar högst bland googles sökord utan att behöva betala till google för säkordsoptimering.

Den andra är att Team-lab undvek de omöjliga hierarkiska beslutsvägarna inom tidningshuset och genomförde förändringen av Iza utan att få högsta chefernas tillstånd. När de kunde visa på framgång gick de till de högre cheferna och fick acceptans.

Det tredje är att de var först med att inkorporera bloggar och läsarkommentarer. Men de har även gjort det neutralt från vem som innehållet i det redaktionella kommer. Varje nyhet har en färgmarkering. Gul för läsarmedverkan (blogg), grön för experter och blå för journalister. Den nyhet som får mest läsare hamnar högst. Idag när vi tittade var det bara en av topp 10 nyheterna som var skriven av en journalist… På frågan vad journalisterna tyckte svarade de att först villde de döda Team lab, men snart lärde de sig uppskatta all feed-back de får från läsarna.

Ungdomarna frågade vilka som skrev bloggar – de inga? Skratt, nej det är gubbar!


Åtgärder

Information

3 responses

3 11 2009
Team Labo och Hobonichi « TU:s framtidsblogg

[…] som har lett läsaren till sajten och vilket ämne han eller hon kan tänkas vara intresserad av. Anna Serner har skrivit mer på sin […]

11 11 2009
Magnus H

”Iza hamnar högst bland googles sökord utan att behöva betala till google för säkordsoptimering”

Vän av ordning vill gärna påpeka att du inte kan betala till Google för sökordsomptimering. Däremot finns det gått om rykten som säger att det går att köpa sig bättre position i det organiska söket, men skulle det vara sant skulle Google snart vara ute ur bilden som sökjätte. De lever på att man INTE kan köpa sig förtur.

11 11 2009
Anna Serner

Rätt. Fel i algdimman. Det är taggningskostnaderna jag menar. Plus att man inte behöver köpa sponsrade länkar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: