Lokalt är centralt

17 11 2009

Är på väg till Katrineholm för att prata medieutveckling för Sparbankerna på deras styrelsemöte.

Sparbankernas affärsidé är lokala kontor som ägs av kunderna. De är visserligen delar av centrala Sparbankerna, som i sin tur har avtal med Swedbank, men det lokala ägarskapet är den centrala affärsidén.

Likheterna med lokala tidningsredaktioners utmaningar och styrkor är intressanta. Det är därför de vill att jag ska komma. Bankkontorens styrka är att vara så nära sina kunder på varje ort, känna till förutsättningar och politik. Och inte minst känna kunderna personligen är bådas styrka. Samma sak gäller för de lokala tidningarna.

Den digitala utvecklingen riskerar att medföra att de lokala bankkontoren förlorar relationen med kunderna/ägarna. Då är risken uppenbar att kunderna byter bank på nätet. Tidningarnas styrka i lokal kännedom, närvaro och relationer förändras inte i den digitala miljön, men givetvis är konkurrenternas innehåll bara att knapptryck bort. Mediernas utveckling på nätet, som inneburit större utmaningar än för bankerna, kan lära bankerna en hel del.

I denna digitala storm tycker jag historien från VLT, berättad av Elisabeth Bäck, är lärande. En olycka inträffade i Västerås. Två unga killar blir ögonvittnen. För att förmedla sig till redaktionen gick de helt enkelt dit. Inga telefoner, inga sms, ina twitter. Fysisk överflyttning. Detta säger ingenting om nya medier, men en hel del om relationer. Det företag, oavsett vilket, som bibehåller en stark relation till sina kunder tror jag har större förutsättningar att klara nya konkurrensutmaningar.


Åtgärder

Information

2 responses

17 11 2009
Mjömark

Pika gärna Sparbankerna för att de år 2009 fortfarande är dåliga på mobilsidan🙂 Det gäller förövrigt alla banker tror jag.

17 11 2009
Anna Serner

För sent. Men jag pikade dem för mansdominansen och den höga åldern. Ska man förstå nya generationers konsumtionsbeteenden måste man ha större mångfald.
De rodnade av förlägenhet (nästan).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: