Politisk kommunikation ger klirr i kassan

23 11 2009

Var idag och lyssnade på resumés intervju med riskdagspartiernas kommunikationschefer. Riktigt intressant! Jag twittrade under tiden, läs här om du vill.

Tidningarna kan andas ut, TV-reklamen verkar inte göra att mindre pengar läggs i dagspress eller andra medier. Sammanlagt hade partierna ca 200 miljoner i kommunikationsbudget. En HÖGST ovetenskaplig uträkning baserat på att 20% går till konsulter och 80% till medieköp, samt att att dagspress har 35% av lilla reklamkakan så skulle detta ge 56 miljoner till dagspress i valreklam 2010.

Kritik från panelen riktades mot TV4:s regler om politisk reklam. All reklamgranskas i förväg och kan därför inte förändras under valarbetets gång. Utrymme ska fördelas ”rättvist” av TV4 och ingen reklam får sändas dagen före valet. Den på plats samlade dagspressen utlovade att hos dem får man göra hur mycket reklam man vill, den granskas som vilken reklam som helst och kan dessutom publiceras dagen före valet!


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: