Förtroendebarometern och Dagspressen

26 11 2009

Igår hade Medieakademin sitt årliga seminarium. Tyvärr kunde jag inte närvara på grund av flytt och resor, men det betyder itne att jag inte kunde ta del av den 12e Förtroendebarometern.

Där kan man se att såväl Radio/TV som dagspress har tappat i förtroende hos svenska folket. När man läser närmare ser man att starka varumärken som public service och DN (de enda som särredovisas) ligger kvar på mycket höga siffror, men nog är det allvarligt att se att förtroendet för dagspressen har sjunkit från 35 till 26%. Nu tror jag inte alla har en relation till ”dagspress” och att det är en av orsakerna. De flesta relaterar nog mer till ex Falukuriren eller Värnamo Nyheter än till ”dagspress”.

Men det fråntar inte barometern sin generella relevans. Traditionella medier tappar alltså generellt i förtroende under en tid där just det höga förtroendet är ett starkt säljargument mot läsare och annonsörer.

Tyvärr kommer dessa siffror under ett år när många tidningar genomför besparingsprogram som medför att man avslutar sin åtaganden att ha en konsult för Tidningen i Skolan (TiS), snart benämnt Mediekompass. TiS har funnits sedan 1963, har direkta relationer in i svenska grundskolorna och hjälper lärarna att undervisa med dagspressen som utgångspunkt. Syftet har varit att just öka kontaktytorna med nästa generations tidningsläsare och upprätthålla förtroendet för den lokala tidningen. Men i dessa tider är det just TiS-konsulenten som får gå.

Man kan tolka siffrorna som att TiS har misslyckats. Det gör inte jag. I samma takt som tidningarna drar ner på konsulterna måste vi på TU driva mediernas funktion i en demokrati ännu tydligare. Vi ska göra det lokalt och regionalt i projektform under nya Mediekompass, och vi ska bli bättre på att lära av ungdomarna i deras refklektioner och reaktioner av och på tidningarna, i alla deras kanaler. Vi ska försöka hjälpa till att upprätthålla och stärka förtroendet för dagspressen i form av alla deras titlar, jag tror det är en nyckel för att överleva i dagens fragmentiserade medielandskap.


Åtgärder

Information

2 responses

30 11 2009
Veckan som gick – Vecka 48 « Same Same But Different

[…] en förlust på 120 miljoner. Och i takt med att tidningarna redovisar allt sämre resultat minskar också folkets förtroende för medierna. Det blir en svår ekvation att lösa, om man tänkt sig ta betalt för ett innehåll […]

30 11 2009
Veckan i länkar (48) « Spektrabloggen

[…] och dagspressen Många har varit på ämnet i veckan. Här är Anna Serners blogginlägg. HD:s Lars Johansson och Kristianstadsbladets Lasse Bernfalk har också kommenterat årets […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: